ANMELDELSE: 7" - DARK TIMES.

Bandet som leverte årets utgivelse for min del har gitt ut en EP som viderefører magien fra den magiske kassetten over på vinylformatet.

For noen dager siden la jeg ut listen over mine favorittutgivelser innen norsk musikk i 2011. Øverst på listen stod Dark Times og viste det universale tegnet for fuck you. Råskap, catchy riff og en helhet som skiller dem fra alt annet som skjer innen punk i Norge. For noen drøye uker siden ga de ut sin første 7-tommer, fire låter spilt inn på mer proft vis enn det nevnte demotape ble. Det første som slår meg er at Dark Times omfavner lavfrekvensene enda mer enn tidligere. Bassgitaren får mye rom til å drone i vei, el-gitaren er hakket mørkere og alt drønner litt ekstra. Av åpenbare grunner, de har tross alt bedre produksjon denne gang. Men, det er ikke bare produksjonen som gjør 7-tommeren et par hakk mørkere enn demotapen. Riffene er skeivere, mer atonale, mer snerrende. Vokalen er om mulig enda stødigere og råere. Bassgitaren er akkurat passe sløv til at du kan vugge frem og tilbake og ta inn alle inntrykkene synke inn.

De åpner med Shallow Breather, en herlig låt med et refreng som hadde fremkalt allsang på konsertene hvis de hadde hatt et snillere uttrykk og solgte sjelen sin. Ved siden av Talk Too Much på demotapen er dette det nærmeste de kommer en ekte punk-anthem. Resten av 7-tommeren vandre Dark Times på en mye mer tilbakelendt landevei, med noen aggressive utbrudd her og der, eksempelvis låten Fakes. Hele EPen føles veldig moden ut, noe som er imponerende med tanke på at Dark Times som band ikke har eksistert i mer enn et drøyt år. De resterende låtene gjør jobben sin meget godt, selv om riffene på Wipe The Slate ikke er like minneverdige som de to låtene som kommer før den. Sistesporet Distrust leverer varene på herlig vis og setter et sterkt punktum på EPen.

Dark Times har ikke utklasset seg selv med denne 7-tommeren, jeg syns fremdeles at demotapen er bedre. Jeg gir dem allikevel massive mengder applaus for det de leverer her. Fire solide låter som gjør meg enda mer gira på å høre en fullengder fra den herlige trioen. Hvis du liker basstung punk og ikke hører på Dark Times bør du skamme deg. Seriøst.