ANMELDELSE: EP - BAY OF PLENTY.

Bay of Plenty viser stort crossover-potensiale på sin første EP.

Sjangeren poprock er utvilsomt en av de sjangrene som har hatt minst nye idéer de siste ti årene. Så og si alt som dukker opp føles velkjent ut, det er jo tross alt en av sjangrene som har hatt størst fanskare de siste førti årene. Bay of Plenty spiller rock av typen som blander elementer fra både indie-rocken og stadion-rocken. Store gitarmelodier, relativt storslagen produksjon og refrenger det går ann å synge med på. De tilfører ikke noe nytt til den slitne sjangeren, men føyer seg fint inn i rekken av band som gjør rock på et meget lyttbart vis. For min del kan Bay of Plenty høres ut som et mye mindre pretensiøst U2, som i tillegg spiller gode låter. Unnskyld Bono, men du har ikke bidratt noe særlig siden Sunday Bloody Sunday. Assosiasjonene til U2 kommer sterkest frem på Fallen Strength, låten som er høydepunktet på EPen for min del.

Bay of Plenty gjør som sagt ikke så mye nytt her, men det er litt for naivt å forvente at et band skal revolusjonere poprocken i 2011. Istedenfor leverer de fire solide låter som enhver fan av halveis alvorlig poprock/stadionrock bør kunne sette pris på. Det er voksent, gjennomtenkt og utført på solid vis. Bandet viser utvilsomt at de har talent på denne EPen. Det eneste de trenger for å strekke seg til det neste hakket på karrierestigen er den ene hitlåten, den har de dessverre ikke klekket ut enda. Når den låten dukker opp skal jeg si fra, jeg vet at de har den inni seg et sted. I mellomtiden har vi denne EPen og lytte til. Solide greier.