ANMELDELSE: WE SPEAK, WE SLEEP, WE DREAM - DERIVED.

På EPen We Speak, We Sleep, We Dream høres Derived ut som en blanding av Foo Fighters og Blink-182, med små dryss av hardere sjangre også.

Derived, et ungt band fra Oslo slapp EPen We Speak, We Sleep, We Dream i månedskiftet November/Desember. Fire spor som alle ligger under samme hovedkategori, nemlig rock. Samtidig er det stor variasjon å finne her, selv om de fire låtene er unnagjort på like under femten minutt. Sylskarpe melodilinjer, klassisk rockeriffing og en klar og tydelig vokal er det Derived gir oss på denne EPen, i hvert fall er det hovedfokuset. På de to siste låtene trekker de inn skrike/brøle-vokal også, noe som fungerer delvis.

De åpner sterkt, med tung gitarlyd og et refreng som kommer til  å fungere veldig godt på konsert. True Fighters & Sky Igniters heter åpningssporet, en låt som setter scenen temmelig godt, uten at den har særlig wow-faktor. En god låt, men ikke mye mer enn det. Låten som følger opp derimot gir meg mye mer, This Beauty heter den. Mer fokusert låt, mer dynamikk og nok en gang et meget publikumsvennlig refreng. Pop-rock av den gode typen. Dette er lett fordøyelig rock jeg kan respektere. På tredje låten endrer de kurs, til det hardere, i hvert fall vokalmessig. Desperat skrikebrøling akkompanert av gitarklimpring, og et "prate-refreng" hvis det gir mening. En helt annen side av Derived kommer frem, en side jeg må innrømme at jeg liker mer enn den mer pop-vennlige siden. Mer edgy og eget enn de to første låtene på EPen. Siste låten Enlightment smelter sammen de to etablerte utrykkene Derived har på et nokså godt vis.

We Speak, We Sleep, We Dream er en god EP, Derived viser hva de er gode for. De to første låtene er utvilsomt gode, selv om jeg liker veien de går nedover på den hardere låten bedre. Jeg har troen på at Derived kan gjøre gode ting i fremtiden, denne EPen er bevis på det. Litt mer fokus og trøkk er alt jeg savner.

Hør min favoritt fra EPen, From One Derelict To Another:

From One Derelict To Another by "DERIVED"