ANMELDELSE: SHAKE A HOLE IN THE EARTH - WHEN SMOKE SETS.

Groovy og lettbeint ballerock.

When Smoke Sets spiller rock for menn i jakker lagd av denim som liker en iskald øl på fest. Rock i grenseland mellom hard rock og garage rock er langt fra noe nytt og When Smoke Sets prøver ikke å gjøre noe revolusjonerende med sjangeren på sitt nye album. De har tidligere sluppet EP på Poison Tree Records, et label som kan friste med band som Fu Manchu og Mondo Generator, to band som utvilsomt passer godt sammen med When Smoke Sets. Riff-basert rock med store baller og ingen skam. Dette er rock det kan og bør festes til.

De to første sporene på albumet gir meg et inntrykk av hva bandet vil med musikken uten å overbevise meg helt om at jeg liker dem. Både åpningen In Shit We Rumble og A Temple On A Caravan er litt for safe for min smak. Tredjesporet Highway derimot bryter med dette, heldigvis. Frekke basslinjer, skitnere gitarlyd og mye mer interessant vokal. Teksten er i likhet med de to første låtene stereotypiske for sjangeren, men på Highway fungerer det mye bedre. Jeg tror på dem nå, jeg føler at de mener det de driver med. Fjerdesporet The Caretaker Of Sin City fortsetter det Highway startet, et fokusert lydbilde som har akseptert sin enkle natur og omfavner ballerockens svette og gode stemning. Ingen av låtene er fantastiske, men storparten sparker balle. Mer ber jeg ikke om fra When Smoke Sets.

Alt i alt er Shake A Hole In The Earth et bra album, selv om du på ingen måte kommer til å bli blåst over ende. When Smoke Sets pumper ut mange godlåter på denne skiva, men de føyer seg bare inn i en stor rekke andre band som driver med det samme. Jeg liker det jeg hører, men må si at andre gjør denne sounden bedre. When Smoke Sets sparker fra seg, men det knyter seg ikke like mye i ballene som når f.eks Fu Manchu pumpes ut fra anlegget. Uansett, trenger du påfyll av rock type ballesparkende er dette et album du trygt kan legge til i samlingen, selv om du tvilsomt får bakoversveis.