ANMELDELSE: REVERIES - MARIBEL.

Nøkkelordene for Reveries, Maribel sitt andre album er klisjéfylt nok utvikling og forandring.

På sitt første album, Aesthetics var inspirasjonskildene svært tydelige, til tider så tydelige at låtene falt litt kort satt opp mot tidligere band som har mestret sjangeren de spilte da, shoegaze alá My Bloody Valentine. Albumet havnet dessverre i skyggen av andre utgivelser det året. Helt siden Aesthetics kom ut har det alikevel gradvis blitt bygd opp en trofast, dog relativt liten fanskare som har ventet utålmodig på mer fra Maribel. Fanskaren har blitt større og større det siste året, og når første singelen Jezebel Jive dukket opp sent i fjor var det klart at Maribel kom til å bli et spennende band å følge i 2012. Nå som Reveries er ute får alle som tar seg tid oppleve et band som har finpusset alt ved seg selv og dermed lagd et fantastisk album.

Maribel har distillert ut det beste fra Aesthetics og kastet bort det som plasserte dem i shoegaze-båsen. De støyfulle elementene i musikken er tonet ned og lavfrekvensene i bass gitar og noen synther blir plassert mer i fokus. Helt borte er ikke støyen, men den er mer krydder enn substans på Reveries, satt opp mot Aesthetics. Bandet selv beskriver musikken sin slik; Sounds like high heels on wet pavement, noe jeg kan støtte. På låter som You Bring the Sadness ser jeg for meg en svart/hvitt film fra 1950-1960 tallet, vakre kvinner som gråter i vakre kjoler. Låten som følger, nemlig Pretty Nights fortsetter denne stemningen, men med et lydbilde fylt av mange flere lyder, Maribel har snekret sammen en samling detaljrike låter. Det er mye mørke i låtene på Reveries, noe som gjør album til en fantastisk følgesvenn i sene nattetimer. Å gå en tur i både skog og by med Reveries på ørene er noe jeg kan anbefale, selv om jeg har blitt en smule paranoid en gang og to. Spesielt under Slumber Street, en låt som er både deilig og nifs.

Reveries er et særdeles gjennomført og modent album. Maribel har funnet sounden de kler best og lagd ni låter som beviser dette sterkt. Det er nifst, det er vakkert, det er høye hæler på våte fortau. Det er Maribel.