ANMELDELSE: HEAR ME AND YOU WILL BELIEVE ME, LEAVE ME AND YOU WILL COMPLETE ME - ST. HELEN.

St. Helen følger boka på debutalbumet, noe som slår begge veier.

Trondheimsbandet St. Helen slapp debutalbumet sitt 10. Februar, et album med ni låter som alle faller inn i sjangeren poprock. Første låt vi fikk høre var Leave Me and You Will Complete Me, en god låt som fikk meg interessert, selv om den ikke hadde sterke nok hooks til å sette seg fast i hjernen min. God låt, men litt vel anonym. Første låt på albumet derimot, The Flood Is Coming Now er en mye mer minneverdig låt med et sterkt refreng og godt driv. Det låter som The Cure blandet med moderne indie-rock, selv om det synges med amerikansk aksent og ikke britisk. Denne blandingen av erkebritisk stemning og amerikansk aksent fungerer godt på noen låter og ikke fullt så godt på andre. På nevnte åpningsspor og låten som følger, nemlig Breaking Down fungerer det veldig godt.

St. Helen spiller trygg poprock, noe som gjør at jeg sliter med å føle egenarten. Det låter fint, men det låter altfor velkjent og som nevnt trygt. Jeg skulle ønske at bandet tok flere sjanser, ga litt ekstra og ikke lente seg så sterkt på inspirasjonskildene som de gjør. Hver eneste låt på albumet er dyktig satt sammen og fremført, men det er en overhengende følelse av at St. Helen holder seg litt vel hardt i tøylene. Jeg vil ha litt mer nerve, ikke nødvendigvis skranglete skeiv rock, men sånn albumet flyter er det rett og slett for glatt for min smak.

Som sagt, låtene er gode men helheten blir for anonym til at St. Helen når til topps på min karakterskala. Jeg hører mye godt på Hear Me And You Will... men for glatt lydbilde og for trygge låter gjør at albumet til slutt lander litt over midt på treet for min del.