ANMELDELSE: S/T - DIE X LEGEND.

Å bli sparket i ansiktet og like det.

Die X Legend, et hardcore-band fra Tromsø sparket ut debutalbumet sitt i starten av Februar. I underkant av en halv time slår og sparker de i alle retninger, låter i herlig raskt tempo og en illsint attitude fra start til slutt. (No need to) Justify er første låt på albumet og setter stemningen med en gang, her er det ikke noe tull. Rett fram riff-basert hardcore. Slik fortsetter det inn i minst like illsinte Haters Gonna Hate, og slik fortsetter det helt til du har spilt deg gjennom hele utgivelsen. Riffene er gode og låtene er satt sammen sånn at de både slår hardt og faktisk blir låter, ikke bare riff som gjentas. Die X Legend kan det å holde intensitetsnivået oppe, med full trøkk fra første låt starter til siste låt runder av.

Det er først på låt fire vi får noen som helst form av dynamikk. Frem til denne låten, nemlig The Lights Go Out! har det vært bånn gass punk. Die X Legend senker tempoet ned til noe som føles mer som groove metal, et sted mellom Pantera og punk, mot slutten av er de selvfølgelig tilbake til mer typiske lyder. Et fint lite pusterom, dog fremdeles nokså hardtslående. Herfra og ut er det bånn gass igjen, noen instrumentalpartier her og der for å bryte opp litt dukker opp, men det låter fremdeles som hardcore. Sistesporet Trendfucker ender opp i et instrumentalparti midt i mellom hardcore og post-rock, om jeg tør kalle det post-hardcore det vet jeg ikke helt. Sjangersnobbene kan muligens arrestere meg akkurat der.

Die X Legend har satt sammen et bra album med ti intense låter som slår hardt. Det eneste jeg savner er et par låter som setter seg fast i hjernen min. Det er hardt og god, men når albumet er over sitter jeg kun igjen med følelsen av å ha vært på hardcore konsert. Bråkete og kaotisk i positiv forstand, men når jeg prøver å nynne et riff eller et parti av noen som helst av låtene så går det ikke. Die X Legend sitt debutalbum er bra, men plasserer seg trygt og godt innenfor sjangeren hardcore, litt for trygt til å klatre helt til topps. Uansett, liker du hardcore så bør du sjekke det ut.