ANMELDELSE: OG AT DEN SOM MISTET DRØMMENE SKULLE BLI MEG 7" - BENDIK.

Bendik har laget to av de fineste låtene sålangt i år, og gitt de ut på den fineste 7-tommeren jeg har sett noensinne.

Å si at Bendik lager vakker musikk hver gang hver gang jeg nevner dem er kanskje ikke det beste journalistiske grepet jeg har gjort. Variasjon i språket er viktig. Jeg kan bruke andre ord som himmelsk, magisk, gåsehudfremkallende og kanskje, hvis jeg er ekstra vågal, ordet deilig. Uansett hvilket ord jeg velger så forandrer det ikke at Bendik lager voldsomt fin musikk. På sin første EP viste de hint til hva som kunne komme, men etter min mening var de ikke helt i mål. De manglet den låten som virkelig utstrålte alt det Bendik kunne få til. De manglet Og At Den Som Mistet Drømmene Skulle Bli Meg.

A-siden på denne 7-tommeren er virkelig så fantastisk som jeg vil ha det til. Støygitaren er akkurat støyete nok, synthene har akkurat nok trøkk og trommene er like hodesprengende velspilte som de var under Bendik sin opptreden på Urørt-finalen. Silje Halstensen sin vokal er like behagelig og stødig som den er ektefølt og ærlig. Hun skriver ikke mange ord i tekstene sine, men de ordene hun velger treffer hardt. Du vet, less is more og alt det der. Måten de veksler mellom det kjølige, romslige verset til de mer storslåtte og harde delene av låten er beundringsverdig. Dette er post-rock for folk med dårlig konsentrasjonsevne. Låten starter med et post-rock klimakset, og bruker høyt-lavt-høyt-lavt formelen med dette post-rock uttrykket gjennom hele låten. Fantastisk låt fra start til slutt.

Selv om dette er en singel så må vi snakke litt om B-siden, Havet. En låt som beveger seg i et mer avslappet landskap. Selv om Bendik drar både tempo og intensiteten ned mange hakk på dette sporet er alle elementene som gjør Bendik til Bendik fremdeles intakt. Dronende synther, gåsehudfremkallende vokal med akkurat nok klang og en trommis som holder låten interessant rent rytmisk. Tekstforfatteren Silje Halstensen har gjort en minst like god jobb på Havet som på hovedlåten, få ord men mye følelser og tyngde.

Skal du ha en 7-tommer sålangt i år så kjøp Bendik sin. Ikke bare får du to nydelig låter, men selve coveret i seg selv er verdt prisen.

Se så sinnsykt fin!