ANMELDELSE: JUDECCA - NINTH CIRCLE.

Ninth Circle overbeviser stort på Judecca.

Metal er og blir en vanskelig sjanger å skrive om uten å trekke fram de samme ordene for å beskrive forskjellige band. De samme ordene gjelder ofte både for doom metal og death metal, selv om man lett kan skille mellom de to sjangrene. Ninth Circle sin musikk ligger i all hovedsak et sted mellom groove metal og metalcore, en sjangerblanding med band som Lamb of God, Machine Head og hvis man skal være litt nostalgiske, Pantera. På Judecca får vi servert seks låter som alle holder seg i samme lydlandskap, tung riffing og sjangertypisk hard vokal.

Judecca starter med låten Blackwater. Det første som treffer ørene dine er klimpring på en akustisk gitar, melodilinjen som blir klimpret hinter tilbake til den tiden thrash metal begynte å bli episk. Etter en god, men ikke direkte særegen oppbygning faller låten inn i en groove. Den mørke og raspete vokalen trer inn og herfra og ut er det groove og intensitet som gjelder. Ninth Circle spiller i en sjanger hvor innovasjon ikke dukker opp spesielt ofte, regelboka er skrevet og de elementene det går ann å eksperimentere med har blitt eksperimentert med tidligere. Ingen kommer til å få direkte hakeslepp av det Ninth Circle gir oss på Judecca, men at dette er kvalitetsmetal det er det ingen tvil om. Låtene har god flyt og nok idéer til at man aldri kjeder seg. Kjappe trommebrekk, riff i halvtempo og de obligatoriske breakdownspartiene er alle å finne på Judecca, spredt utover den knappe halvtimen. Hvis man er ute etter påfyll av svært headbangvennlig metal så er Ninth Circle noe man bør sjekke ut.

Ingenting revolusjonerende for sjangeren skjer på Judecca, men det er noe av det bedre jeg har hørt fra den delen av musikklandskapet på lenge.