ANMELDELSE: SKULL ØNSK VI KUNN VÆR DEM VI VA DA VI ØNSKA VI VA DEM VI E - SIGURD JULIUS.

Sigurd Julius fortsetter i samme gode stil som sist.

Sigurd Julius satt igjen et stort inntrykk hos meg etter hans første EP kom mot slutten av høsten 2011. Med sitt backingband i ryggen klemte de ut fem nydelige låter på debut 10-tommeren Gi Et Lite Pip. Akkurat passe sår vokal, akkurat rocka nok uttrykk til å ha den ektheten intakt og tekster i den deilige gråsonen mellom banale og vakre. Den formelen er også gjeldende på Skull ønsk vi kunn vær dem vi va da vi ønska vi va dem vi e, et minialbum som legger seg på samme trend som Mew og Fiona Apple har gjort rent tittelmessig. Det hele starter med Fingeravtrykk, låten hvor tittelen på utgivelsen er hentet fra. En herlig låt som introduserer kvinnelig vokal i nokså stor grad, noe som dukker opp senere på minialbumet også. Sigurd Julius viser ingen tegn til å ha mistet låtskrivertalentet sitt i løpet av de seks låtene vi får servert, han leverer sterke låter med en god balanse mellom den rolige, behagelige siden av musikken hans i tillegg til noen små utbrudd av pop/rock-tendenser.

Første halvdel av de seks låtene holder seg i det rolige og behagelige, det er først på slutten av tredje låt vi får høre den mer up-beat siden av Sigurd Julius. Dette mer rocka uttrykket fortsetter inn i fjerde låt, Flasketuten peke på. En låt som ikke bare har svært drivende trommer men inneholder også noe så rocka som en gitarsolo. Det er mye dynamikk å finne på denne utgivelsen, både i tempo og i tekstene. Sigurd Julius er aldri direkte melankolsk, men han skraper litt på de mer såre delene av kjærligheten fra tid til annen. Hvis jeg må utsette på noe så må det være at jeg syns låtene på hans første utgivelse, Gi Et Lite Pip sitter sterkere igjen i hodet mitt enn det disse gjør. Dette er mer låter for øyeblikket, og ikke nødvendigvis noe jeg kommer til å nynne på.

Jeg setter stor pris på det Sigurd Julius gir oss her. Det er seks sterke låter fra en lovende låtskriver som fortsetter å utvikle seg i den retningen han hintet til på sin første utgivelse. Det må samtidig være sagt at låtene på hans første EP er både individuelt og som helhet sterkere enn disse. Jeg gleder meg allerede til neste gang Sigurd Julius slipper nytt materiale, sålangt har han på ingen måte skuffet. Skull ønsk vi kunn vær dem vi va da vi ønska vi va dem vi e er ute i disse dager via Kakao Musikk.