ANMELDELSE: COLONIAL MILITIA VOL. 1 - ORANGO.

Rock etter ordets rette definisjon.

Orango er et band jeg har satt stor pris på helt siden jeg hørte forrige skiva Confessions for første gang. De spiller rock med røtter i blues, med klare trekk fra 70-tallets glansperiode. På Confessions var store deler av skiva strømlinjeformet og enkelt og fordøye, på Colonial Militia Vol. 1 er det både mer dynamikk og dybde å finne. Flere av låtene er et par hakk større rent lydmessig enn det vi har hørt før fra Orango. Samtidig som de fremdeles bare vil spille riff-orientert rock til de svimer av. Albumet starter med en ganske så storslagen intro før de dundrer løs med første skikkelige låt, nemlig Roman Chocolate Cream. Herlige riff i det berømte grenselandet mellom drøyt simplistisk og drøyt fengende dukker opp gjennom hele skiva, og Roman Chocolate Cream er langt fra et unntak. Slik fortsetter det inn i de neste låtene, Old Gold og Delaware Donuts.

Etter den trioen av svett rock får vi Fools Like Us, en låt som roer ting ned uten å miste det rocka uttrykket. Omtrent så rocka en ballade kan og bør bli, med en akkurat passe seig gitarsolo. Colonial Militia Vol. 1 er på mange måter storebroren til Confessions, der hvor Confessions først og fremst hadde lyst til å riste løs og rocke er Colonial Militia Vol. 1 hakket mer modent i sitt uttrykk. Noe som merkes ekstra godt fra og med låten Little Sultan. En låt som tar det Fools Like Us begynte på og gjør det enda mer rolig og avslappet, en herlig pustepause midtveis i albumet.

Colonial Militita Vol. 1 er et rockealbum i ordets rette forstand. Som en kommentar på YouTube-videoen til låten Driftwood fra Confessions sier: Dere bedriver ikke revolusjon, men dere driver med rock. En mer passende beskrivelse av Orango finnes nok ikke. Alt jeg kan si er at det er ingen dårlige eller spesielt kjedelige øyeblikk på dette albumet, hvis du har sansen for pur rock så er dette albumet for deg. Colonial Militia Vol. 1 er ute idag.