ANMELDELSE: UNDER THE SYCAMORE TREE - SWEDEN.

Ingen kommer til å få hakeslepp av Sweden, men herlig musikk det kan de lage.

Indie-rock har lenge vært en sjangerbetegnelse man plasser på band som spiller rock uten harry-tendenser alá AC/DC, ZZ Top og Kiss. Selv om de tre banda jeg nevnte kan være fin musikk for hver sin fanskare så kan de ikke kalles indie-rock. Indie-rock er ofte mer personlig, fylt av ekthet og med angst, nerve og kanskje noen skeive melodier her og der. Sweden er et band som lett kan beskrives med denne sjangerbetegnelsen. På sitt ferske album Under The Sycamore Tree pumper de ut stram og ganske så rocka indie-rock med akkurat passe fokus på fengende hooks og melodier klimpret fram på gitar. Det er mye trøkk i Sweden, selv om det aldri blir bråkete, noe andresporet Apart er et godt eksempel på.

Sweden er nok ikke det bandet som kommer til å revolusjonere sjangeren, men heller et av de banda som kan være akkurat det du trenger en varm sommerdag. Det er behagelig rock med nok fine melodier til å kunne følge deg gjennom hvilken som helst formiddag ved teltet ditt på Hovefestivalen. Tredjesporet Hey C'mon er nok et av høydepunktene mine på albumet, en låt som kommer til å bli inkludert på min festival-spilleliste denne sommeren. Låten har et godt driv og et refreng hvor jeg må tilstå at jeg fikk Team Me-vibber av, uten at de mister sin egen identitet. Neste låt som går under tittelen Loving Dead tar fart og rocker et par hakk hardere enn de tidligere låtene gjorde, noe som skaper fin dynamikk og flyt i albumet.

Under The Sycamore Tree er et solid album hele veien gjennom. Det eneste Sweden lider av er valget av sjanger de har plassert seg selv i. Ingenting de gjør er dårlig, men heller ikke nytt og spennende. Låtene er gode men ikke unike. Det er nok litt mye å forvente at alle band nå til dags skal gi oss noe nytt å legge til i sjangeren de spiller i, men det forandrer ikke at jeg savner det lille ekstra. Albumet kommer garantert til å bli trukket frem og spilt høyt både nå til våren og i sommer, men Sweden sitt album er nok ikke en bærebjelke for fremtidig indie-rock. Det du får er ti ærlige og gode låter, verken mer eller mindre.