ANMELDELSE: OH, THE THIRD.. - THEA HJELMELAND.

Thea Hjelmeland svever mellom svært behagelig og storslått, nydelig pop på sitt nye album.

En vakker stemme omringet av tunge basslinjer og en jungel av detaljer, det er den korte forklaringen man kan gi når man snakker om Thea Hjelmeland sitt nye album "Oh, the third..". Hjelmeland skriver popmusikk med stort fokus på akustiske instrumenter, det er mye varme å finne i disse låtene. Åpningssporet Perfume starter med rask klimpring og falsett-vokal, det er vakkert, lyst og tynt uten å bli for skarpt. Utover i låten dukker det opp nye lyder, både i de lave frekvensene og de høye. Låten vokser sakte men sikkert, men man får bare små hint til hvordan lydbildet utover i albumet blir. En slags forsmak. På neste låt, Candyman slentrer Thea Hjelmeland avgårde i et behagelig og vakkert tempo, først med kun en gitar og et sjenert piano som følge. Det er først på spor tre vi får høre lydbildet til Hjelmeland i full utfoldelse.

På spor tre, nemlig låten It's Too Late får vi høre hvor stort og mektig Hjelmeland sin musikk kan bli. Hun gir mer av seg selv i stemmen, presser mer ut av den enn på de to tidligere låtene. Det blir ikke rocka, det er feil ord å bruke. Det er mer kraftfull låtskriving og arrangement som står bak her, ingen rask tromming eller skitne gitarer. It's Too Late er en låt som blir kraftfull på grunn av melodiene og teksten, ikke nødvendigvis hvor hardt musikerne spiller. Dette er noe Thea Hjelmeland viser fram på flere spor utover, allerede på neste spor, Ladies får vi høre nettopp det. Gjennom hele albumet viser hun sterk låtskriving og stålkontroll over både musikerne rundt henne, samtidig som hun presser seg selv til å gjøre vokalen litt utradisjonell, mer vågal vokalbruk enn man ofte hører i singer/songwriter pop.

"Oh, the third.." er et sterkt album fra en dyktig dame. Thea Hjelmeland har satt sammen låter som både individuelt og helhetlig har nok dynamikk og kraft i seg til å imponere de fleste som tar seg tid til albumet. Det er mye fint å finne for den som plukker opp denne skiva, uten tvil.