ANMELDELSE: WINTER (EP) - LET'S TALK DAGGERS.

Enda en solid EP fra britiske Tangled Talk Records, denne gang signert bandet Let's Talk Daggers.

Når det kommer til sjangrene hardcore, screamo og post-hardcore er det lite igjen å finne opp. Sjangrene har utviklet seg mye fra sine respektive fødsler og de aller fleste variasjonene er prøvd ut. Let's Talk Daggers pløyer ikke ny mark på Winter, men presser heller ut fire gode spor i en sidegate innen hardcore som jeg liker svært godt. Bandet selv kaller det for eksperimentell post-hardcore, noe jeg utvilsomt hører i hvordan de bygger opp låtene sine. Det vi får høre på denne EPen er kantete, småkaotiske låter med mye energi og forskjellige elementer. Start-stopp riffing, leking med tempo og skeive tonearter. Jeg vil ikke sette Let's Talk Daggers sine mer kaotiske partier opp mot det Dillinger Escape Plan gjør, men en mindre mørk og litt mer tilbakelendt versjon av det Dillinger gjør kan være en måte å forklare de kaotiske partiene. Selv om Let's Talk Daggers liker å dykke ned i kaos er det mye drivkraft i låtene deres, man kan utvilsomt både moshe og headbange til musikken de gir oss.

Det hele starter med EPens mest breiale låt, Bear of Bad News. En låt som gir meg assosiasjoner til bergenserne i Of Grace and Hatred. Den samme lekenheten som de har kan jeg høre i denne låten, en låt som både starter EPen på særdeles god måte og er en av to låter på utgivelsen som står igjen som ganske så fantastiske, den andre er forsåvidt tredje låt, Have a Gabble. Winter er en sjangertypisk EP som blåser forbi såpass fort at du på ingen måte kan gå lei, alle fire låtene er over på rundt seksten minutt.

Let's Talk Daggers følger opp to andre utgivelser fra Tangled Talk Records på ypperlig vis med Winter. Tangled Talk har markert seg svært godt til nå i år med Let's Talk Daggers, Veils og The Long Haul sine sterke EP-utgivelser. Hvis du er på jakt etter kompromissløs hardcore av den moderne sorten fra vårt relative naboland i vest så er Let's Talk Daggers et fint band å legge til i listen din.