ANMELDELSE: BRAIDED MEMOS - SAMEBLOD.

Svenske Sameblod sitt debutalbum er noe av det fineste jeg har hørt i år.

Det er bare en måned siden Sameblod signerte med Riot Factory og krasjlanda inn i mange hippe nordmenns hjerter og fant seg godt til rette. De to singlene fra albumet, Loud og UR Road, pluss b-siden Cut the Rope var alle med på å bygge opp hypen rundt svenskene foran debutalbumet Braided Memos skulle slippes løs. Etter å ha hørt på albumet gjentatte ganger de siste ukene kan jeg trygt si at Sameblod innfrir. Gjennom hele Braided Memos gir de oss dynamisk, energisk og deilig electronica som aldri blir for utflytende eller druknet i reverb. På første låten Until We See får vi et lydbilde som er deilig svevende men stramt nok til å holde oppmerksomheten min, og et minneverdig refreng er enda et pluss i margen for en allerede nydelig låt. UR Road er neste låt og kommer her i en lengre versjon enn det singel-versjonen var. Både den lille introen og det pulserende partiet uten vokal som strekker låten fra 3:29 til 4:15 er fine tillegg som gir en allerede god låt et ekstra løft og gir låten mer tid å vokse, noe låten har godt av

Det jeg liker mest med Braided Memos er at Sameblod legger mye fokus på å lage et dynamisk album som veksler mellom forskjellige innfallsvinkler på samme sound. På låter som Until We See, Loud og Always er det mer fokus på det svevende enn det stramme, men på f.eks UR Road og They Were Hid Too Well er det mer stramt og strengt lydbilde, uten å miste det drømmende. Vokalmelodier som de vi får på Always er en fryd for ørene og gjør meg bare enda mer gira på sommer, sol og festivaltid. Denne dynamikken gjør at selv etter mange gjennomlyttinger så føles Braided Memos ut som et album bygd opp av låter skaperne virkelig har jobbet hardt med. Jeg hører hvor dedikerte Sameblod er til hver eneste låt. Alle låtene på albumet sitter ikke like sterkt igjen når man er ferdig å lytte, men hver låt tilføyer noe eget til den helhetlige opplevelsen. De er ikke redde for å tøye grensene for hva de plasserer i låtene sine og bryter gjerne med det fans av UR Road kanskje forventer. Braided Memos inneholder både de enkle og svært catchy låtene, samtidig som du finner spor som er større både i ambisjonsnivå og ren sonisk mengde. Flere lyder, lengre spor og mer vågale komposisjoner og arrangement.

Sameblod har lagd et album som fungerer enormt bra som en helhetlig pakke. Samtidig som man kan plukke ut hvilken som helst låt og finne kvaliteter i alle på albumet. Jeg tror at alle som setter pris på et album med musikk man kan drømme seg bort i, danse til, se på solnedgangen til og overleve lange bussturer til. Braided Memos er et av de fineste albumene jeg har hørt til nå i 2012.