ANMELDELSE: DOFFS POI - DOFFS POI.

Eksentrisk, jazza og schizofrent fra Doffs Poi.

Første gang jeg hørte Doffs Poi sin første singel Anyhow tilbake i Februar ble jeg fascinert. Låten var så vill, leken og kompromissløs. Skarpe synth-lyder, eksentrisk vokal og vill tromming gjorde at låten satt igjen som en av de bedre enkeltlåtene jeg hørte i Februar. Nå har Doffs Poi har gitt ut en lengre utgivelse, seks låter som strekker seg over en drøy halvtime. Selvfølgelig var jeg svært gira på å høre hvordan det skulle låte, og jeg må innrømme at etter første gjennomlytting ble jeg litt skuffet. Resten av låtene kan på ingen sammenlignes med Anyhow, det Doffs Poi gir oss utover i minialbumet følger den såkalte regelboka i mye større grad. Jazz-infisert pop med et krumspring her og der, men milevis unna det intense uttrykket de viste frem på Anyhow.

Som du kanskje forstår kan førsteinntrykket mitt kokes ned til skuffelse over at det intense uttrykket fra første singelen knapt dukker opp på resten av utgivelsen. Låtene Blue Sky, It Came, Running Backwards og sistesporet Out in the Sea følger alle samme relative ide. Saktegående ballader med fokus på melodi og et behagelig jazza uttrykk. Jeg får litt assosiasjoner til de roligere delene av Pelbo sitt debutalbum på disse låtene. Det eneste unntaket, ved siden av Anyhow såklart, er fjerdesporet Tangoluren. Skeive takter, den eksentriske vokalen sklir inn i lydbildet igjen og det lekne og frekke kommer inn i rampelyset igjen. Det er denne siden av Doffs Poi jeg liker best. Når de presser grensene sine til det ytterste og tar sjanser.

Doffs Poi har lagd seks gode låter, men som en helhetlig utgivelse føles det litt for schizofrent. Jeg liker både de rolige og de mer intense låtene, men de passer ikke særlig godt sammen, spesielt ikke når det bare er seks låter på utgivelsen. Det er utvilsomt et dyktig band som styrer showet her, det eneste de mangler er å få på plass den følelsen av at albumet er et samlet verk og ikke så bipolart/schizofrent som det er nå.