ANMELDELSE: A GENETIC HOAX - SOCIAL SUICIDE.

Social Suicide er tilbake, ny vokalist og nytt album. Spørsmålet er latterlig åpenbart, er den nye skiva like bra, bedre eller verre enn debutplata?

Jeg var ufattelig redd for at jeg ikke skulle like Social Suicide sin andre skive. Sondre Haug, bandets forrige vokalist annonserte en gang ifjor at han var på vei ut av bandet og at Marius Jahnsen, som tidligere skrek av full hals i Feel the Aftermath skulle innta rollen som ny vokalist. I starten av September ifjor slapp de låten Foreign Cults, en låt de skviste ut så fort som mulig for å overbevise folk om at Marius kom til å tilføre en ny og annerledes energi til bandet. Låten overbeviste i hvert fall meg. Nå er det Mai og første fullengder med Marius Jahnsen på laget er ute, elleve nye låter på drøye trettifire minutter.

A Genetic Hoax starter passende nok med låten A Genetic Hoax. Låten starter med seig riffing, eller det som blir kalt seig innen sjangeren Social Suicide befinner seg i, riffing som glir over i høyt tempo både på trommer og riffing. Marius Jahnsen skriker stålsikkert over strengeinstrumentene og trommeskinnene. Social Suicide fremstår som et band som på ingen måte har mistet livsgnisten eller spillegleden. Tempoet holdes oppe gjennom store deler av utgivelsen, noen melodilinjer spredt varsomt her og der er med på å distansere bandet litt fra hardcore/punk, i hvert fall det jeg ser på som hardcore/punk i 2012. Social Suicide bruker ren vokal på flere av refrengene, men disse blir sunget såpass hardt at selv om det ikke er skriking så har det en intensitet over seg. De låtene hvor dette skjer tør jeg klistre merkelappen pop-punk med store doser metal-lyder blandet inn. Litt samme retning som et annet Bergen- og omegn- band gjør, nemlig Freddy Caused Pain.

Rett rundt midten av albumet treffer vi på min favorittlåt på A Genetic Hoax, nemlig låten I Welcome A Different Chaos. En illsint låt på under to minutter. Alt fra de enormt moshpit-vennlige riffene i starten av låten til det frekke gitar-licket mot slutten og den alltid in your face vokalen til Marius Jahnsen gjør låten til mitt soleklare høydepunkt. I likhet med Broken Pilgrims, bandets første skive er A Genetic Hoax en solid samling låter hvor så og si hvert eneste spor har minst en ting hver som er verdt å snakke om. For min del er det et klart tegn på at et album er vel verdt min tid. Social Suicide har klart det Gallows ikke klarte når de skiftet vokalist, nemlig å fremdeles skille seg ut fra mengden. A Genetic Hoax er et album jeg råder alle fans av moderne hardcore/punk å lytte til.

A Genetic Hoax er ute via Brilliance Records fra og med idag, Fredag 11. Mai.