ANMELDELSE: HVER GANG Æ GRÆV - FREDRIK WILLIAM OLSEN.

Fredrik Willliam Olsen sin soloplate er lyden av rolige søndager, lusekofte og lange sommernetter med lite søvn men store mengder god stemning.

Nå som Fredrik William Olsen, best kjent som vokalist/gitarist i Kråkesølv sitt debutalbum som soloartist offisielt er ute er det på tide å skrible ned mine tanker om albumet. Jeg ble interessert sekundet jeg leste at Fredrik William Olsen skulle gi ut et helt album med solomateriale, for meg er det nettopp han sin stemme som er sterkest knyttet til Kråkesølv. Samtidig var jeg litt redd for at siden stemmen til Fredrik William Olsen er såpass sterkt knyttet til Kråkesølv at solomateriale kom til å bli en mindre interessant vinkling av det han gjør med hovedbandet. Heldigvis ble den fryktet fullstendig borte da første singel fra albumet, Ikke Redd, dukket opp i April.

På Hver gang æ græv er det en mye roligere side av Kråkesølv-vokalisten vi får bli kjent med. Åpningssporet, passende titulert 1 er en låt med kun vokal og gitar, Fredrik William Olsen sin behagelige stemme akkompanert av en klimprende gitar er alt låten trenger. Tekstene vi får høre ligger omtrent i samme landskap som det Kråkesølv sine tekster gjør, men med det nedtona lydbildet får ordene mer pusterom og treffer dermed ekstra hardt på de første gjennomlyttingene. Fredrik William Olsen har en svært stødig låtskriverhånd, både selve melodiene og arrangementene, og selvfølgelig tekstene er gjort så sømløst at jeg kan ikke unngå å bli fascinert.

Det snakkes ofte om at lignende artister må ta seg en bolle når noen leverer et fantastisk album innen en sjanger. For norskspråklige singer/songwriter-sjangeren så har Fredrik William Olsen utvilsomt klart dette. Han sitter på toppen av singer/songwriter-fjellet nå, med lusekofta på og gitaren i fanget, med årets sålangt fineste singer/songwriter-skive i sekken sin.