ANMELDELSE: EIN - RUDHIRA.

Svært trygt og svært godt fra Rudhira.

Progrock og progmetal, det er disse to sjangrene Trondheimsbaserte Rudhira holder seg innenfor. Med Ein, bandets debutalbum hører man klart og tydelig at de prøver å markere seg som et trygt, men godt band innen denne type musikk. De imponerer uten å slå meg fullstendig i bakken. Det hele høres ut som et band som vet at det går ikke ann å gjøre så mye nytt uten å drite seg ut at det er bedre å prøve å gjøre det sjangertypiske bedre enn de andre gruppene som holder til i samme sjanger.

Første låt på albumet, nemlig A Step Too Far er grunnen til tankene jeg ytret i første avsnitt. Det hele låter vanvittig trygt, samtidig som det treffer hardt. Jeg klarer til en viss grad å forutse hvor Rudhira bygger opp låtene sine mot, men av en eller annen grunn så har jeg ikke noe imot det. Rudhira høres både ut som ti andre progmetalband og kun seg selv i samme åndedrag, en rar blanding. Gitartonen de har valgt, vokalen og det generelle lydbildet er så sinnsykt trygt, men minst halvparten av låtene har nok spennende ting ved seg at jeg ikke har store problemer med at de ikke skiller seg så mye ut, rent sonisk.

Rudhira beveger seg mye rundt i gryta vi kjenner som progrock/progmetal. Både ren vokal og mer brutal vokal blir brukt, noe som fungerer godt gjennom store deler av albumet. Måten de veksler mellom disse på er heldigvis gjennomført på godt vis, er det noe jeg ikke liker så er det når et band bruker to forskjellige vokalstiler hvor kun den ene faktisk passer inn med resten av lydbildet. Rudhira klarer å balansere de forskjellige vokalstilene ganske så godt.

Ein er et godt album, satt sammen av en dyktig gjeng. Det er bare vanvittig trygt. Derfor får albumet en trygg sjuer, det er utvilsomt bra men jeg føler de mangler det lille ekstra. Lydbildet de holder til i blir brukt av mange andre, og selv om Rudhira skriver gode låter innenfor sjangerens rammer så mangler de den ene tingen som gir meg en grunn til å sette dem særlig høyere opp på listen min enn andre progmetal-band.