ANMELDELSE: THE SHAPE OF BEATS TO COME (EP) - BENDIK BAKSAAS BAND.

Bendik Baksaas Band har funnet formen, men mangler den ene hitlåten.

Bendik Baksaas kan lett plasseres i båsen dedikert til gutteromprodusenter her til lands som ikke heter Mathias Stubø, men det hadde vært det de på US and A kaller a cop out. Bendik Baksaas er en fyr som lager elektronika, med to musikere med på laget blir det til Bendik Baksaas Band. Der nevnte Stubø har satt sin elsk på disco og funk virker det som Bendik Baksaas fokuserer mer på nåtiden, og mye på glitchy elektronika. Ikke det at disco og funk ikke er tilstede, det er definitivt et par hundre kilo trange bukser og paljett-skjorter strødd utover gjennom store deler av EPen.

Jeg får en ekkel følelse når jeg namedropper i anmeldelsene mine, men det er ofte et nødvendig onde. Navn som Gold Panda, til tider RJD2 og en grei dose hiphop dukker opp som små tankebobler i hodet mitt når jeg hører på The Shape of Beats to Come, som forøvrig er en herlig frekk tittel. Bendik Baksaas har selv sagt at det er ganske tongue in cheek at han valgte å kalle EPen for nettopp det, noe jeg er glad for. Dette er på ingen måte musikk som slår meg som en revolusjon eller noe som kommer til å få andre utøvere i relativt samme sjanger til å sperre øynene opp.

Det vi får på denne EPen er udiskutabelt kvalitet. Bendik Baksaas er en flink fyr, og selv om det i første omgang er hans prosjekt så føles musikken organisk nok til at jeg kan se for meg dette fungere bra i bandformatet. Første singel, som også er åpningslåten på EPen heter Wake Me Up. En låt jeg liker, men ikke helt klarer å få opp til elsker, den ligger trygt og godt i haugen av låter jeg liker. Det er en følelse som blir igjen hos meg gjennom hele The Shape of Beats to Come. Ingenting stikker seg ut som den låten, låten som får meg til å si til meg selv at Bendik Baksaas Band er noe du bare må få med deg. Samtidig som jeg syns dette så har jeg ikke lyst til å si så mye vondt om EPen.

Det eneste jeg savner er noe jeg kan nynne på, plystre, noe som setter seg fast i hjernen min og blir der. Jeg vil ha Bendik Baksaas Band sin Eple, Inspector Norse, All This Time og Now Dance. Det får jeg ikke på denne EPen, noe som får meg til å tenke at selv om jeg liker å høre på The Shape of Beats to Come så tror jeg ikke at jeg kommer til å høre så mye på den i fremtiden.

Jeg liker det Bendik Baksaas Band gjør på The Shape of Beats to Come, jeg gjør virkelig det. Alt som må til for at jeg skal tillate meg selv å si at de er et essensielt band å lytte til er den ene låten, den ene hitlåten. Forhåpentligvis kommer den. Wake Me Up var et verdig forsøk, men klarte ikke å nå helt opp for min del. Alt i alt er denne EPen fire låter som alle er gode, men som nøyer seg med å være det.