ANMELDELSE: 2 - RASABASA.

Helt grei synth-pop fra Rasabasa.

Ifjor gjorde jeg en anmeldelse av Rasabasa sin forrige EP. Den het 1, den nye heter 2, enkelt og greit. Musikalsk har de ikke forandret seg så voldsomt, men en viss endring har skjedd. Åpningssporet Arrows slår fast at lydbildet har vokst seg større siden sist. Varmere lyd, dypere bass, romsligere lydbilde og en renere produksjon. Det låter vanvittig trygt, noe som kler musikken men som samtidig gjør at jeg ikke klarer å bli fullstendig overbevist om at jeg må høre mer på EPen.

Tapelota, spor to på EPen bygger videre på det Arrows begynte på. Varme synther oppå kompakte, drivende trommer med en klokkeren vokal på toppen. Det låter fint, men jeg klarer ikke å bli fenget av den. Ingenting setter seg fast. Ingenting er særlig minneverdig. Jeg liker det når det foregår, men etterpå er det lite som sitter igjen hos meg. Det samme gjelder tredje låt, Engine, selv om den skiller seg ut ved å ha et trommespor som går vanvittig fort. Det som ligger rundt den småintense trommerytmen er de samme synthene og idéene jeg finner på resten av EPen.

Som du kanskje forstår er jeg ikke så stor fan av det Rasabasa gir oss på 2. Det de lager er god, men lite minneverdig pop. Den eneste låten som til en viss grad gjør inntrykk på meg er sistesporet Bennet, men en låt kan ikke bære en hel EP. Jeg prøver å like det mer enn jeg gjør, men når jeg ikke husker hvordan noen av låtene er selv etter mange gjennomlyttinger så er det vanskelig å argumentere så voldsomt positivt. Rasabasa ender opp med å være et band som prøver, men ikke helt får det til, i hvert fall for min del.