ANMELDELSE: SAMEBLOD - JOHN DEE, KLUBBDAGEN ØYA2012.

Sameblod sin opptreden på Øya2012 sin klubbdag var en konsert alle burde fått med seg.

Det er nesten et halvt år siden Sameblod slapp sitt fantastiske debutalbum. Svenskene signerte med Riot Factory og fikk en pangstart her i Norge med singelen UR Road, en låt jeg fremdeles trykker til brystet og kaller en av årets beste låter. Under Øya2012 sin klubbdag var det min tur til å endelig få sett om Sameblod ikke bare leverer på plate, men også på scenen. De fikk, som alle andre på klubbdagen, begrenset med tid på scenen. En drøy halvtime var tiden de fikk til å overbevise de oppmøtte på John Dee.

Det første som slo meg der jeg stod foran scenen var at Sameblod i liveformatet er et par hakk mer organiske enn på plate. Braided Memos var en ypperlig synth-pop/electronica-skive som klarte å unngå den åpenbare fellen mange faller i, nemlig å låte altfor statiske og programmerte. Albumet hadde en viss fysisk nerve ved seg som var en av grunnene til at Braided Memos fremdeles er et herlig album å lytte til. På John Dee ble denne fysiske nerven enda mer åpenbar. Med trommis av kjøtt og blod, ditto gitarist og ditto bassist var det kun synther og sampling av f.eks fuglekvitring som ble gjort på backtrack. Det låt nesten som et rockeband til tider, et nydelig rockeband.

Sameblod sin første konsert i Oslo kan jeg trygt si ble en suksess. Med de storslagne hitlåtene Loud og UR Road ble det dansing, og herlige spor fra debutalbumet som // var smakfulle avbrekk fra den ellers ganske så energiske konserten. Mot slutten av konserten dukket låten They Were Hid Too Well opp, det nærmeste Sameblod kommer en såkalt banger. Høyt energinivå, en stemme som tro det eller ei låter enda bedre live enn på plate og et særegent lydbilde var tre av tingene som gjorde at Sameblod sin konsert på årets klubbdag ble en herlig halvtime, for både publikum og band.