ANMELDELSE: YOUR HEART STOPS WITH THE BEAT (EP) - LOVELOVELOVE.

LoveLoveLove sin debut-ep høres ikke ut som en debut-ep.

Shoegaze er en sjanger som få band virkelig mestrer. På lik linje med garage rock er det en sjanger som en hel haug med band har kastet seg selv mot uten få så voldsomt store mengder kudos, respekt og annerkjennelse fra min side. Å operere i en sjanger med en mønsterbok som nyere band både må følge og avvike fra er ingen lett sak. LoveLoveLove, et band med medlemmer man ellers finner i Aristillus, Dråpe og Receptionist er et av de banda som nå må balansere på den svært tynne linjen mellom å være en blek kopi og det å være et band som ikke bare skiller seg ut fra mengden men også gir sjangeren noe den trengte. På Your Heart Stops With The Beat har de fått drahjelp fra en liten håndfull sterke skikkelser i shoegaze og annen gitarpedal-infisert musikk. Hele Norges Sten Ove Toft og ditto Emil Nikolaisen har begge en hånd, en finger og en delaypedal med i bildet på det nokså ferske bandet sin debut-ep.

Your Heart Stops With The Beat har vært en del av min musikalske diett i gråsonen mellom to og tre måneder nå. Etter å ha brukt en god del tid på å bli kjent med de tre sporene EPen er bygd opp av har jeg funnet ut at førsteinntrykket mitt var ganske så korrekt. Allerede på første gjennomlytting fikk jeg en følelse av at LoveLoveLove hadde klart å knekke den sagnomsuste shoegazekoden. Med både svevende gitarer, trommer med både tyngde og driv, basslinjer med akkurat nok preg av sjangerens eldre garde og vokalprestasjoner som kler lydbildet meget godt. Det hele høres ut som et band som virkelig vet hva de driver med.

Alt i alt er EPen en solid trio av låter som er like deler tro til regelboka og vågal nok til å prøve å skille seg litt ut. LoveLoveLove har klart å gi ut shoegaze i 2012 som ikke er en kjip kopi av sjangerens bautasteiner. At dette er bandets debut-ep er bare en ekstra grunn til å gi applaus.