ANMELDELSE: TUSENVIS (EP) - KRAST.

Krast klarer ikke å overbevise meg helt på sin nye EP, selv om jeg hører at de prøver.

Når band velger å blande tekster på norsk med et storslått lydbilde er fallhøyden stor. På sin nye EP er det nettopp det Krast prøver på. Alternativ rock av den typen som bygger opp låtene med en til dels postrock-aktig tilnærming. Tusenvis EP er fire låter som til sammen ender opp på litt under tjue minutter, en passende lengde til ep å være. Første låt deler tittel med EPen og er en ganske så representativ låt for det som venter på deg hvis du velger å lytte til den. Jeg liker lydbildet låten har som fundament, men selve låten klarer ikke feste seg skikkelig hos meg, og det er nettopp det som blir grunnen til at jeg ikke faller pladask for Tusenvis EP.

Lytt: Endevend - Krast

Det sagnomsuste lille ekstra mangler, det som skal gjøre Krast til et band man bare må høre på. Jeg er klar over at det finnes ytterst få akkordprogresjoner som ikke har blitt brukt og mestret før, men det finnes fremdeles låter som gir nytt liv til dem. Krast har ikke sånne låter. Ikke misforstå, det høres ikke ut som de spiller coverlåter, men jeg føler bare at det jeg får av dem er idéer som hvem som helst kan gi meg. Jeg lytter til musikk for å finne de banda som gjør en greie på en måte som ikke bare er særegent for dem, men også herlig å høre på. Dette er ikke en revolusjonerende måte å tilnærme seg musikk som lytter på, men det er veien jeg har valgt å gå. Det er på grunn av denne tilnærmingen at vi får band som havner øverst på næringskjeden innen de forskjellige sjangrene. Det er ikke tilfeldig at f.eks Radiohead ble det største bandet i verden når det kommer til å gjøre den greia de gjør, grunnen er at de gjorde den på sin egen måte og ikke minst, på en drøyt godt måte.

Det jeg prøver å si er at jeg ikke klarer å se Krast innfri på alle kriteriene jeg har på skjemaet alle band jeg hører på må gjennom. I hvertfall ikke på Tusenvis EP. De har noen gode idéer fordelt utover EPen, men som en helhet blir det litt for anonymt for min del. Endevend, tredje låtene på EPen er det nærmeste de kommer å knekke koden. For at jeg virkelig skal like dem nå de knekke koden og bli et av de banda jeg må høre på, hvis ikke så er jeg redd for at andre band kommer til å overskygge dem i fremtiden også.