ANMELDELSE: COGNITIVE DISSONANCE (EP) - ANGELICA'S ELEGY.

Angelica's Elegy har gitt meg en av brikkene i puslespillet jeg har valgt å kalle høsten og vinterens lydspor.

Angelica's Elegy er et av de få banda på Riot Factory som jeg faktisk slet med å få helt tak på i mitt første møte med dem. Både Hazy Days of Yesteryear og Pictures of the Moon var gode låter, jeg klarte bare ikke å bli hodestups forelska sånn som med f.eks Dråpe og Bendik. Det var først med andre møte jeg virkelig følte at Angelica's Elegy var et band jeg likte. Dette andre møtet fant sted under årets by:Larm, på bandets konsert på Rockefeller Annex. Forsåvidt en av de kjipeste konsertscenene jeg noensinne har sett og hørt, men det er en historie for en annen dag. Selv om lyden var småkjip var det ingen tvil om at bandet inni lyden og låtene de spilte var gode. Angelica's Elegy sitt lydbildet har et par tonn med romklang i seg, men det er nok mer enn nok klarhet til at låtene ikke drukner i våt reverb. Takk og lov.

Cognitive Dissonance er, som de fleste EPer jeg har gjort anmeldelser av i år, fire låter. Det hele varer rundt atten minutter og starter med en sjøsyk melodi spilt på piano. Veda heter første låt og slentrer avgårde i et småskeivt men effektivt tempo. Etterhvert blir låten mindre sjøsyk, det er fremdeles svevende og mykt men med en fokusert og målbevisst struktur. Noe jeg forsåvidt savner i en del andre band/låter med lignende uttrykk. Det er fint med myke toner og romslig sound, men det kan fort flyte ut hvis man ikke har minst et element i låten med minst en fot på bakken. Angelica's Elegy har begge beina på bakken, men de toucher bare med storetåen. Det er nok for min del.

Der hvor Veda ga en behagelig, sløv og herlig introduksjon til bandets univers er låt nummer to en mer energisk låt, selv om den på ingen måte mister de myke tonene. When You're Asleep er en fem minutter lang låt som sparkes i gang med at en herlig basslinje alá Dungen, hippier, 70-tallet, fargen lilla og Tame Impala blir jagd av en minst like her og psykedelia-infisert trommebeat. Gitarene svever rundt nevnte rytmeseksjon og Angelica's Elegy slår til med en låt som kan beskrives som en slags drømmepop-/psykedelisk rock-hybrid. Veda og When You're Asleep er to svært forskjellige måter å formidle samme lydbilde på, Angelica's Elegy får begge deler til meget bra.

Cognitive Dissonance har gode muligheter til å bli en av mine favoritt-EPer i 2012. Alle fire låtene skaper herlige atmosfærer hver for seg, og som en helhet er de enda herligere. Pictures Of The Moon og siste låten Acropolis fortsetter å bygge på idéene som de to første låtene etablerte. Hele EPen fungerer bare, jeg kan ikke si et vondt ord om den. Det er litt fascinerende å se at en stor prosentandel av banda i Norge som får til drømmende rock er samla på samme label, Riot Factory. De gjør en god jobb de der, og det er jeg glad for. Angelica's Elegy er nok et eksempel på at Norge er drøyt flinke på denne typen kaldvarm og drømmende rock. Jeg gleder meg til å sette på denne EPen når jeg går i det småkalde høstværet i Oslo senere i år og føler at alt bare stemmer. Det blir fint det.

Angelica's Elegy spiller en del konserter i nær framtid, sjekk ut:
29. aug. - Oslo, Mono (support: TBA)
30. aug. - Bergen, Hulen (support: LOVE LOVE LOVE)