ANMELDELSE: HOORAY FOR EARTH @ REVOLVER.

Hooray For Earth spilte en god konsert, til tross for kembotrøblete start.

Trøblete konsertlyd har gjort en god del konsertopplevelser til skuffelser, og når de første ti sekundene av Hooray For Earth sin konsert hadde passert trodde jeg at det skulle skje igjen. Fordi det var nettopp sånn at lyden vi oppmøtte på Revolver lørdag 25. August fikk på første låten Hooray For Earth spilte sto kraftig i kontrast til det jeg forventet. På bandets nydelige album True Loves er det hardtslående, myke låter vi får, ikke støyete shoegaze som på Revolver. Etter jeg lot låten sparke fra seg litt justerte jeg ørene til å akseptere lydbildet og plutselig falt ting på plass.

Ja, lyden var i overkant skarp under den første delen av konserten, men bandet på scenen omfavnet det. De omfavnet feedbacken, de skarpe tonene og gjorde det beste ut av situasjonen. Jeg kunne til tider se hint av skrekkblandet fryd hos musikerne på scenen. Heldigvis for dem ble ting mye bedre utover i konserten, rent lydteknisk.

Første halvdel av konserten ble mer som en støy-/shoegaze-konsert istedenfor det jeg hadde forventa. Jeg, og en del andre, velger å sette bl.a merkelappen dreamgaze på band som dette, selv om det ikke dekker hele spekteret av lyder som ligger inni musikken til Hooray For Earth. Det er ikke bare svevende, men også hardt og til tider litt spektakulært. Singelen True Loves er utvilsomt megabra eksempel på nettopp det. Uansett, på Revolver ble drøyt halvparten av låtene bandet spilte pakket inn i en gitarlyd som lå et sted mellom fuzz og klang, gammel shoegaze altså. Låtene kledde dette uttrykket godt, så for min del ble den småskeive lyden et slags pluss, på et vis. Som nevnt så ble det mykere lyder mot slutten, og bandet mistet ikke grepet om låtene sine da heller. Et par hakk større, et par hakk klarere og to, kanskje tre hakk mer spektakulært. Til tross for at de bare var tre menn fra USA i en litt trang kjeller i Oslo.