januar 2012

DAGENS LÅT: STEP INTO THE GRID - POP. 1280.

Mørke, støy og tusen liter post-punk fra Pop. 1280.


Pop. 1280, eller Population 1280 om du vil er et svært støyfullt band. Til nå har de pumpet ut en ep og en fullengder, begge på Sacred Bones Records som også gir ut herlige The Men. I følge labelet spiller Pop. 1280 cyberpunk, i følge meg er det en nokså passende beskrivelse. Det er mørkt, dystert og støyfullt. Er du på jakt etter en kraftig dose støy-rock så er Pop. 1280 kanskje det rette for deg. Sjekk ut låten Step Into The Grid fra epen The Grid i musikkvideoen like under.

ANMELDELSE: CLARITY (EP) - VEILS.

Veils slår til med en intens dose melodisk hardcore på sin ferske EP.


Melodisk hardcore er en vrien sjanger. Å balansere de melodiske elementene med de tyngre bitene av puslespillet uten å miste intensiteten er vanskelig. Britiske Veils får det til på sin nye EP Clarity. Helt fra første setning bandets kvinnelige vokalist Chlo Edward skriker inn i mikrofonen er tonen satt. Det er sterke følelser som driver Veils, både instrumentalt og med tanke på Chlo sin vokal. Du hører at gitaristene gir juling til gitarene sine, trommisen slår så hardt han kan og bassen dundrer avgårde. Åpningssporet Standing Alone (Isolation) er en fantastisk introduksjon til det EPen har å by på videre.

Veils fremstår nærmest som en mellomting mellom post-rock og screamo. Øreskjærende brutal vokal satt opp mot instrumentale utblåsninger i kjent post-rock stil. Harde kanter satt opp mot mye kanter. Intenst blandet sammen med behagelig. Det at de hele tiden ligger i denne krysningen gjør Veils til et givende melodisk hardcore band som ikke forsvinner i havet av relativt like band. De skiller seg rett og slett ut.

Hele EPen er stappfull av deilig intensitet. Låter som gjør inntrykk og ikke minst enormt sterk og dynamisk vokal. Veils har overbevist meg på Clarity, jeg er hekta. Clarity er ute via Tangled Talk Records fra og med idag, kjenn din besøkelsestid og hør på Veils.

DAGENS LÅT: NOW DANCE - DISKJOKKE.

Fersk, frekk og herlig låt fra Diskjokke.

Diskjokke, en av landets mest særegne electronica-produsenter har fersk låt ute. Låten heter Now Dance og er stappfull av herlige lyder, rytmer og kan få de aller fleste til å både danse og smile. Drøyt fire minutt med dansbar galskap. Now Dance slippes som 7-tommer på Splendour, ifølge nettsiden jeg ble linka til er den allerede utsolgt, temmelig drøyt for en 7-tommer som ikke har vært ute i en hel uke enda.

FESTIVALSLIPP: PSTEREO-BONANZA!

Big K.R.I.T, Highasakite, Sigurd Julius og vinneren av Urørt-finalen Mikhael Paskalev er alle klare for Pstereo2012.



Med en rød tråd tilbake til fjorårets fantastiske The Roots-konsert, gir Pstereo 2012 alle hiphop-huer en ny atombombe av en booking: Big K.R.I.T eksklusivt i Norge. Han namedroppes som etterfølgeren til sørstatslegender som Outkast, Scarface og UGK, og som reinkarnasjonen av Pimp C ? samtidig som han står i front for bølgen av rappere med mer enn money, drugs, bitches på tekstmenyen. Han har varmet opp for Wiz Khalifa og Curren$y, er et enormt produsenttalent med jobber for Ludacris, Freddie Gibbs og Chamillionaire på CV-en, og har mildt sagt store forventninger hvilende på skuldrene når han i juni følger opp 2011s beste mixtape ?Return of 4eva? med sitt debutalbum ?Live From The Underground? på Def Jam.

Det er ikke bare sørstats-rap som har blitt bekreftet til Pstereo den siste tiden. Sigurd Julius, Highasakite og Mikhael Paskalev er alle meget gode navn som nå er spikret fast til plakaten. Førstnevnte, altså Sigurd Julius slapp en av mine favoritt EPer ifjor. Highasakite er aktuell med et album som høster god kritikk fra flere hold og Mikhael Paskalev svever på en meget suksessfull sky for tiden som vinner av Urørt-finalen. Med navn som Kaizers Orchestra, Rustie og Raga Rockers på plakaten fra før av ser det ut som Pstereo2012 blir en meget fin festival.

DAGENS LÅT: FRIENDSHIP - MOLOTOV JIVE.

Relativt storslått pop/rock fra Sverige.


Molotov Jive, et svensk pop/rock band med mye synther, klang og store gitarriff. Det tredje albumet Storm er forventet til våren, men allerede nå kan du høre første singelen fra albumet. Låten heter Friendship, en energisk låt med mye trøkk og mye driv. Gleder meg til å høre resten av albumet.

Molotov Jive - Friendship by Cosmos Music Group

FERSK MUSIKKVIDEO: TIJUANA - AUTOBAND.

Autoband fra Tromsø er ute med ny video.


Autoband er Gudmund Østgård sitt soloprosjekt. Minimalistisk elektronika som fungerer som balsam for sinnet. Første gang jeg hørte Autoband var like før jul, da han slapp låten Sunbeam, en herlig låt som satt stemningen umiddelbart. Nå er videoen til en ny låt ute, navnet på låten er Tijuana og selve videoen er regissert av Eugenia Loli-Queru. Hør og se videoen nederst i innlegget.

Mandag 16. januar 2012 kom det selvtittulerte debutalbumet Autoband ut på Beatservice Records.

Presseskrivet beskriver plata slik:
Autoband er Gudmund Østgård sitt soloprosjekt. Med sin varme og filmatiske elektronika blander han stilarter som ambient, glitch og jazz til en overraskende og avstressende miks. Albumet høres litt ut som om The Cinematic Orchestra tok seg en tur på fjellet i Nord-Norge, traff på Boards of Canada og på tilbaketuren bestemte seg for å lage noen låter sammen med Ane Brun.

Tijuana music video from Autoband on Vimeo.

DAGENS LÅT: SUBURBAN DREAM - THE STEPKIDS.

Tre menn, mye funk.


Et som smått spaca funk band på et hip-hop label? Jepp, det er det The Stepkids er. Stones Throw Records er nok mest kjent for sine mange hip-hop acts, som Madlib, Quasimoto (som forsåvidt er Madlib med vrengt stemme), Guilty Simpson, samtidig som de viser sin mer sensitive side med å ha Mayer Hawthorne også. The Stepkids trekker nok inspirasjon fra mange av de samme stedene som resten av Stones Throw gjengen, nemlig funk av blant andre George Clinton, Funkadelic og Betty Davis. Noe Frank Zappa dukker også opp, på de vokalpartiene de ikke kjører seg opp på harmonier. Effektene de bruker på el-gitaren får The Stepkids til å gli litt inn i dream-pop/shoegaze territoriet også, selv om de utvilsomt spiller funk. Funkgaze kanskje? Nei, vi har nok rare sjangernavn. Uansett, her er The Stepkids, live fra KEXP Studio i Seattle.

Sjekk ut hele settet de gjorde hos KEXP her:

NYHETER: NY LÅT + KONSERTDATOER FRA THE MEGAPHONIC THRIFT.

Hør Raising Flags, første singel fra The Megaphonic Thrift sitt kommende album.


I 2010 albumdebuterte de med ??Decay Decoy?? på Hype City. Albumet skaffet dem omtale hos Pitchfork, NME, Q og andre toneangivende internasjonale publikasjoner og gjorde dem til et anerkjent navn her hjemme. Samtidig med utgivelsen gjorde de over 50 utenlandskonserter på blant annet SXSW,The Great Escape og Berlin Festival, noe som, sammen med albumet, resulterte i en signering med velrenommerte ClubAC30, som lanserte ??Decay Decoy?? på en verdensbasis.

Raising Flags by The Megaphonic Thrift

??Det er spontant og schizofrent, sikkert mye på grunn av at vi har laget hver eneste låt sammen. Vi lot låtene bygge seg naturlig i studio, uten regler eller å ta hensyn til livesammenheng. Dette albumet er lysere enn "Decay Decoy", men til tider også mye mørkere. På èn måte er albumet et speilbilde av alt vi har vært inspirert av etter at det forrige albumet ble spilt inn??- Linn Frøkedal

Konsertdatoer:
31. januar: Lexington, London, England
1. februar: Old Blue Last, London England
3. februar: Logen, Bergen
4. februar: Flytten, Haugesund
9. februar: Trashpop, Kristiansand
10. februar: Glassmagasinet, Horten
11. februar: John Dee, Oslo
18. februar: Klubben, Trondheim
22. februar: Bingon, Lillehammer
24. februar: Parkbiografen, Skien
25. februar: Kroa (Viko), Bø
6. mars: Gless 22, Munster, Tyskland
7. mars: Gebaude 9, Køln, Tyskland
8. mars: Botanique, Brussel, Belgia
9. mars: Prince Albert, Brighton, England
11. mars: Ruby Lounge, Manchester, England
12. mars: Brudenell Social Club, Leeds, England
13. mars: Rainbow, Birmingham, England
16. mars: Le Divan Du Monde, Paris, Frankrike
17. mars: Manufaktur, Schorndorf, Tyskland
20. mars: Atomic Cafe, Munchen, Tyskland
21. mars: B72, Wien, Østerrike
22. mars: Eldorado, Zurich, Sveits
24. mars: Mattatio Culture Club, Carpi, Italia
26. mars: Beatpol, Dresden, Tyskland
27. mars: Privat Club, Berlin, Tyskland
28. mars: Molotow, Hamburg, Tyskland
29. mars: Loppen, København, Danmark

FERSK MUSIKKVIDEO: DAMNED - PHONE JOAN.

Phone Joan gir oss første låt fra det kommende albumet "+4791799466".


Debutalbumet til Phone Joan er et av de albumene som gled forbi mange, men de som plukket det opp ble store fans. Med en stemningsfull innfallsvinkel på bluesrocken ble Phone Joan et av de banda jeg satt mest pris på på tampen av 2010. Nå er de tilbake, med en liten vri. Låten Damned har så og si ingen røtter i bluesrocken, men ser heller mot Queen for inspirasjon. Hør og se selv i videoen under.

Damned-PhoneJoan by Phone Joan

NYHETER: KONSERTBONANZA FRA OSLO ESS + HYLLEST TIL KJØTT.

Oslo Ess slipper sju konserter i Oslo på sju dager.


Etter 2 utsolgte Rockefellershow i desember, og nylig Spellemannsnominasjon, kryper bandet tilbake til Oslos brune kroker. I månedsskiftet januar/februar spiller bandet hele 7 konserter på 7 dager i Tigerstaden.  På denne runden blir det både akustiske og elektriske konserter og bandet skal spille både for de under og over atten år, for cowboyer på Youngstorget, punkere på Blitz og for studenter og for arbeidere. Dessuten tar bandet et helt spesielt tilbakeblikk på norsk punkrockhistorie på The Crossroad Club 4/2. 4. Februar skal Oslo Ess være backingband for en rekke vokalister som ennå ikke er annonsert. En hyllest til legendariske Kjøtt!

Dette er hva bandet har å si om hyllesten til Kjøtt:
Vi kunne garantert ha valgt en større arena for denne hyllest-konserten, men vi valgte å gå for en intim og god klubbscene, nemlig intime Crossroads. Vi tenkte; «Heller tett og svært eksklusivt» En konsert for minnebøkene, for de spesielt interesserte.

Kun 150 billetter blir tilgjengelige via Tigernet.no: http://www.tigernet.no/shop/release.php?code=134358

Datoer:

30.01: Palace Grill - Oslo

31.01: Bonanza - Oslo

01.02. Kristiania Bar - Oslo S

02.02: Blindern - Oslo

03.02: Blitz - Oslo (FRI ALDER)

04.02: Crossroad club - Oslo (Oslo Ess spiller Kjøtt - En hyllest til Kjøtt)

05.02: Last Train - Oslo


FERSK MUSIKKVIDEO: FISHEYE - SHINING.

Shining er ute med video til Fisheye, røflig to år etter Blackjazz ble gitt ut.

Shining, bandet som slo seg løs fra sine jazz-røtter og tilnærmet seg sjangeren industrial metal. Nå er musikkvideoen til bandets utvilsomt mest populære låt Fisheye klar. Bak kamera står gjengen i Blæst, som tidligere har lagd video med både Kvelertak og Haust. Sammen med Shining har de lagd en video som sklir rett inn i bandets smått forskrudde univers. Se den herlige videoen like under.

DAGENS LÅT: A WISEMAN TOLD ME - GRANDMA'S TEA PARTY.

Seks gutter fra Fana/Ytrebygda i Bergen beviser at ikke alle musikere rundt 20 i byen er sinte punkere.


Grandma's Tea Party kaller de seg, en gjeng på seks gutter fra Bergen som spiller indie-rock som kan skli rett inn på soundtracket til hvem som helst sin sommerferie. For snart en måned siden slapp de låten A Wiseman Told Me, en herlig låt i grenselandet mellom indie-rock og indie-pop. Dette er dansbar rock i samme gate som Two Door Cinema Club, med en tilbakelendt vokalist som får meg til å tenke på hvor mye jeg gleder meg til å vende tilbake til Tromøya så snart Hove2012 er i gang. En herlig låt med andre ord. Hør og nyt.

A Wiseman Told Me Single by Grandma's Tea Party

ANMELDELSE: EP - S O U L O F M Y S H O E S.

Hvis Lou Reed lagde indie-rock med The Books.


s o u L O f m y S h o E s, eller SOMS som jeg kommer til å kalle det fra nå av er et en-manns band fra Torino, Italia. Med musikk som kan plasseres temmelig løst innenfor sjangeren indie-rock er det du får på denne gratis EPen. Det hele starter med Bon Hiver, en fin instrumental som verken forbløffer meg eller kjeder meg. Småskranglete gitarer og et tydelig lo-fi uttrykk og en vokalprestasjon som ikke akkurat gjør det lett å tyde ordene som blir synget. De første to låtene på EPen flyr forbi uten å gjøre stort ut av seg, de føles litt ut som fyllmateriale, noe som ikke er spesielt positivt siden dette er en ganske kort utgivelse, tross alt en EP.

På spor tre begynner ting å ta seg opp, herfra og ut er det klart og tydelig hva SOMS handler om. Småskeiv indie-rock smeltet sammen med lo-fi elektronika aktige lyder. Det låter litt som The Books, med mindre vokalsamples. På fjerdesporet Propaganda kommer The Books referansen klarest frem. En veldig fin låt som triller avgårde uten å bli for avslappet. Dette er ikke en EP som kommer til å målbinde så altfor mange og vil ikke stå igjen som et av fjorårets beste utgivelser. Det betyr ikke at du bør unngå denne EPen, en fin lytt er det utvilsomt. SOMS lager fine lydbilder, men særlig fokusert er det ikke.


Hør og last ned hele EPen i SoundCloud-spilleren:

ep 2011 by souL Of my ShoEs

ANMELDELSE: WE SPEAK, WE SLEEP, WE DREAM - DERIVED.

På EPen We Speak, We Sleep, We Dream høres Derived ut som en blanding av Foo Fighters og Blink-182, med små dryss av hardere sjangre også.


Derived, et ungt band fra Oslo slapp EPen We Speak, We Sleep, We Dream i månedskiftet November/Desember. Fire spor som alle ligger under samme hovedkategori, nemlig rock. Samtidig er det stor variasjon å finne her, selv om de fire låtene er unnagjort på like under femten minutt. Sylskarpe melodilinjer, klassisk rockeriffing og en klar og tydelig vokal er det Derived gir oss på denne EPen, i hvert fall er det hovedfokuset. På de to siste låtene trekker de inn skrike/brøle-vokal også, noe som fungerer delvis.

De åpner sterkt, med tung gitarlyd og et refreng som kommer til  å fungere veldig godt på konsert. True Fighters & Sky Igniters heter åpningssporet, en låt som setter scenen temmelig godt, uten at den har særlig wow-faktor. En god låt, men ikke mye mer enn det. Låten som følger opp derimot gir meg mye mer, This Beauty heter den. Mer fokusert låt, mer dynamikk og nok en gang et meget publikumsvennlig refreng. Pop-rock av den gode typen. Dette er lett fordøyelig rock jeg kan respektere. På tredje låten endrer de kurs, til det hardere, i hvert fall vokalmessig. Desperat skrikebrøling akkompanert av gitarklimpring, og et "prate-refreng" hvis det gir mening. En helt annen side av Derived kommer frem, en side jeg må innrømme at jeg liker mer enn den mer pop-vennlige siden. Mer edgy og eget enn de to første låtene på EPen. Siste låten Enlightment smelter sammen de to etablerte utrykkene Derived har på et nokså godt vis.

We Speak, We Sleep, We Dream er en god EP, Derived viser hva de er gode for. De to første låtene er utvilsomt gode, selv om jeg liker veien de går nedover på den hardere låten bedre. Jeg har troen på at Derived kan gjøre gode ting i fremtiden, denne EPen er bevis på det. Litt mer fokus og trøkk er alt jeg savner.

 

Hør min favoritt fra EPen, From One Derelict To Another:

From One Derelict To Another by "DERIVED"

ANMELDELSE: EP - BAY OF PLENTY.

Bay of Plenty viser stort crossover-potensiale på sin første EP.


Sjangeren poprock er utvilsomt en av de sjangrene som har hatt minst nye idéer de siste ti årene. Så og si alt som dukker opp føles velkjent ut, det er jo tross alt en av sjangrene som har hatt størst fanskare de siste førti årene. Bay of Plenty spiller rock av typen som blander elementer fra både indie-rocken og stadion-rocken. Store gitarmelodier, relativt storslagen produksjon og refrenger det går ann å synge med på. De tilfører ikke noe nytt til den slitne sjangeren, men føyer seg fint inn i rekken av band som gjør rock på et meget lyttbart vis. For min del kan Bay of Plenty høres ut som et mye mindre pretensiøst U2, som i tillegg spiller gode låter. Unnskyld Bono, men du har ikke bidratt noe særlig siden Sunday Bloody Sunday. Assosiasjonene til U2 kommer sterkest frem på Fallen Strength, låten som er høydepunktet på EPen for min del.

Bay of Plenty gjør som sagt ikke så mye nytt her, men det er litt for naivt å forvente at et band skal revolusjonere poprocken i 2011. Istedenfor leverer de fire solide låter som enhver fan av halveis alvorlig poprock/stadionrock bør kunne sette pris på. Det er voksent, gjennomtenkt og utført på solid vis. Bandet viser utvilsomt at de har talent på denne EPen. Det eneste de trenger for å strekke seg til det neste hakket på karrierestigen er den ene hitlåten, den har de dessverre ikke klekket ut enda. Når den låten dukker opp skal jeg si fra, jeg vet at de har den inni seg et sted. I mellomtiden har vi denne EPen og lytte til. Solide greier.

NYHETER: TO NYE LÅTER FRA FREDDY CAUSED PAIN.

Det er ikke bare moderne hardcore/metalcore som surrer rundt i Bergen, poppunke/skatepunken er der også.


Foto: Benedikte Bergh Iversen

Sist jeg skrev om Freddy Caused Pain var i Mars 2011, da var det låten Crossing Borders jeg delte med dere. Nå er de ute med to nye låter, Hearts Anthem og Evangeline. To låter som holder seg tro til det Freddy Caused Pain gjorde tidligere, samtidig som bandet utvilsomt har utviklet seg. Vokalen er mer autoritær, låtene høres mer modne ut med mer melodier og variasjon. Å kalle dette ren pop-punk eller skate-punk blir nok feil, siden uttrykket har blitt et par hakk hardere siden sist. Røffere vokal og skarpere riff. Hør begge låtene like under!

Hearts Anthem by FreddyCausedPain

Evangeline by FreddyCausedPain

INTERVJU: ANGELICA'S ELEGY.

Idag svarer de på spørsmål, på fredag feirer de med Scarlet Chives, Pelbo og resten av Riot Factory gjengen på John Dee.


Fotograf: Benedikte Olsen

Angelica's Elegy er et av banda som skal bidra med musikk på Riot Factory sin bursdagsfest fredag denne uka. Festen blir på John Dee og i tillegg til Angelica's Elegy blir både Scarlet Chives og Pelbo å se på scenen. Førstnevnte har et debutalbum på vei, hør mer om det og om hvordan det var å varme opp for et av landets fremste band, nemlig Motorpsycho.

Band: SCARLET CHIVES // PELBO // ANGELICA'S ELEGY
Sted: JOHN DEE
18 år, CC 100,-

Riot Factory sin bursdagsfest: Facebook-event

Hør på denne samtidig som du leser, Angelica's Elegy sin låt Hazy Days of Yesteryear:
Angelica's Elegy - Hazy Days of Yesteryear by angelicaselegy

Først av alt, hvem og hva er Angelica's Elegy?
Angelica's Elegy er eitt Trondheimsbasert band som har spilt sammen i 1 år og består av Eirik "Tøffen" Fidjeland, Karl "Klysa" Klaseie, Simen "Selen" Hallset, Jonas "Julius" Waaler. Vi spiller lo-fi, melankolske popsanger.

Hvordan havnet dere på Riot Factory labelen?
Vi var veldig ny-oppstarta og skulle spille på Trondheim Calling 2011, og kom i prat med Arne og Stian som hadde hørt musikken vår og var interessert i ett samarbeid. I utgangspunktet hadde vi tenkt å starte opp ett eget label sammen med Dråpe og The Avalanche, men etter denne samtalen nølte vi ikkje med å bli med Riot Factory og danne underlabelet Sad Songs for Happy People.

Dere har et debutalbum på vei, hva kan vi forvente på det?
Om man har hørt oss live vil man gjerne kjenne igjen en del av låtmaterialet, men vi har i tillegg lagd en del sangder i studio som ikkje enda har blitt spilt live. Mykje av musikken vår har gjerne blitt forma i studio og så tatt med på øvingslokalet. Ellers håper vi plata viser at vi er glad i variasjon og spennvidde, og at vi kanskje kan vise oss som eitt band med egenart og sette folk i en litt spesiell stemning.

Når kan folk få høre nevnte album?
Vi har satt opp en utgivelsesplan, med tid til forberedelser som post-produksjon, opptrykk, promo og slikt, og har satt oss som mål å gi ut plata i april. Vi satser på å få trykt den opp på vinyl, i tillegg til å vere tilgjengelige digitalt.

For en liten stund tilbake spilte dere en litt spesiell konsert i Trondheim, som oppvarming for Motorpsycho. Hvordan var den opplevelsen?
Å varme opp for Motorpsycho har lenge vert en slags drøm, siden det nok er vårt norske favorittband.Det å stå forann ca. 500 hardcore Motorpsycho-fans, som veldig sjeldent opplever at Motorpsycho har oppvarmingsband, skaper jo en viss spenning. Vi var ganske misunnelige på vennene våre i Your Headlights Are On da de varma opp for Motorpsycho i fjor, så det var jo veldig deilig å få beskjeden om at det faktisk skulle skje. Konserten gikk veldig bra, og vi avslutta med en slags tribute til Motorpsycho ved å spille en band-versjon av åpningssporet "Feel" fra Timothy's Monster, uten å bli jaga ut av salen, heller tvert i mot. Det var ganske moro.

Dere har ikke bare vært oppvarmingsband i 2011, dere har også vært rundt omkring i landet med et par label-venner, hvordan gikk det?
Vi drog på labelturné med banda på Sad Songs for Happy People og spilte i Bergen, Kristiansand, Oslo og Trondheim i løpet av en uke. To biler fulle av folk og utstyr, gode konsertopplevelser, og tross litt vaklende økonomi var det en suksess! Det var jo også selvsagt kjempemoro, bare se selv:

DAGENS LÅT: EDITA V - BALKANS.

Et av mange band du kanskje ikke fikk med deg i 2011, Balkans.


Med sin hakket skeivere og hakket røffere tilnærming til tidlig 2000-talls indie-rock sparket og vrengte Balkans seg inn i mitt hjerte ifjor. Bandet, som startet opp i 2008 i Atlanta, Georgia ga ut sitt selvtitulerte debutalbum våren 2011. Et album fullstappet av herlige basslinjer, skeive gitar-riff og desperat vokal. Hvis jeg må komme med referansepunkt kan jeg si at det høres ut som The Strokes, hvis The Strokes spilte punk. Balkans ga meg et av mine utvilsomme høydepunkt ifjor, forhåpentligvis vil du sette pris på dem også. Hør en live-versjon av låten Edita V like under.

Hør Balkans i Spotify: Balkans - Balkans.

NYHETER: RIOT FACTORY FEIRER BURSDAG PÅ JOHN DEE.

På fredag feirer et av landets fineste plateselskap bursdagen sin, Stian Denstad forteller litt om hvorfor nettopp du bør være der.


Riot Factory har bursdag og feirer med ballonger, kake med fyrverkeri på - og tre suverene band fredag 6. Januar på John Dee. Scarlet Chives for første gang på en norsk scene, Pelbo rett før de breaker i utlandet og et av landets mest lovende band akkurat nå, Angelica's Elegy. Topp stemning i nyttårskulda!

Band: SCARLET CHIVES // PELBO // ANGELICA'S ELEGY
Sted: JOHN DEE
18 år, CC 100,-

Hvordan har 2011 vært for Riot Factory?
Vi synes hele året har vært en fest, så det er bare rett og rimelig at vi markerer det nye året med et bursdagsselskap som nok er det bursdagsselskapet vi har gledet oss mest til. Vi har gitt ut fem album og to ep'er - alle til gode anmeldelser. I tillegg har vi hatt syv artister på Trondheim Calling-programmet, tre artister på by:Larm-programmet, en Spellemannprisnominasjon, økt radiospilling og tre singler spillelistet på P3, to artister på Hove-programmet, tre artister på Slottsfjell-programmet, fem artister på Øya-programmet, fem artister på Pstereo-programmet, fem Ukas Urørt på P3, Zoom-vinneren i Trondheim, to semifinalister i Urørt-duell og en i finalen, seks labelkvelder, bla. på Øya, Pstereo, Internasjonalen og Hulen og avslutta 2011 med nok en suveren Alternativ Julekalender.

Hvis Riot Factory har et motto, hva er mottoet til Riot Factory?
Tror ikke vi har noe motto, men vi prøver å gjøre nye ting hele tiden. Tenke litt utenfor boksen og tørre å ta sjansen på noe nytt. I tillegg så er vi en veldig samkjørt gjeng - vi som driver labelet og artistene er gode venner og det skaper en fin samhørighet - det tror jeg er viktig i et label som bestemmer det aller meste selv.

Blir det kake på fredag? Hva er greia med kake på Riot Factory events egentlig?
Selvfølgelig blir det kake. Når vi har labelkvelder ser vi på det som om vi har fest. Og alle fester bør ha kake. Nå er det jo bursdag, og vi er allerede i gang med baksten. Jeg kan røpe såpass at vi har vurdert kransekake, på tross av at vi er lojale mot kakebakstens "501": Sjokoladekaken.

Hva kan publikum oppleve på John Dee på fredag?
De kan oppleve Scarlet Chives, for første gang på en norsk scene. Scarlet Chives kom ut av det blå i november på de aller fleste, og vi har kanskje ikke opplevd makan til unison trampeklapp for et helt ukjent band før. De kan oppleve Pelbo, som er på kanten til å smelle i utlandet. Kanskje Norges aller feteste liveband, med nytt album ute. Et album som er så full av lag, overraskelser og detaljer at det vil ta litt tid før folk tenker på det som et mesterverk. For det er det. Mark my words. De kan oppleve Angelica's Elegy, som er et av landets mest lovende band akkurat nå. Vi satt i studio med de for noen uker siden og hørte gjennom låtene til debutalbumet som kommer i april. Og det albumet, det er debuten sin det. Vent å se. Tror en del vil få seg en gledelig overraskelse.
Hvordan ser 2012 ut for Riot Factory?
Det ser bra ut. Album fra Highasakite, The Hex, Amish 82, Sunswitch, Angelica's Elegy, The Avalanche og Bendik er det som er planlagt av utgivelser, i tillegg til en veldig fin 7" fra Bendik. Og så kan det være at det dukker opp noen nye artister også. Mange av artistene våre er jo merka med "lovende", "spennende" og "med stort potensiale". I 2012 så skal vi jobbe hardt sammen med de for å ta nye steg. Vi skal opp og ut. Med sjokoladekake i matboksen og et fett smil i fjeset.
Hvis Stian Denstad sine fine ord ikke overbeviser deg om at Riot Factory har noen av de fineste bandene vi har her til lands kan du finne det ut selv i label-sampleren under.

Riot Factory Sampler by Riot Factory

hits