april 2011

ANMELDELSE: SILVERTHREAD EP - GABRIEL.

Bodø er ikke mest kjent for sine harde band. Med Kråkesølv, Ihab og Cold Mailman som de største musikalske merittene de siste årene er det mer indie-rock enn metal som har sperret opp øyene til resten av landet. Man har såklart The Spectacle, men hvor mange utenfor Bodø har hørt om dem?

Det relativt ferske bandet Gabriel er nå ute med sin første EP, titulert Silverthread
. Den første utgivelsen på det nye selskapet Beyond Records som har base i Bodø. Fin by. Du kan forresten lese mer om Beyond Records her: link. Men, denne anmeldelsen handler om Gabriel, om postmetal, hardcore og makt. Kort fortalt.

Gabriel leker midt i fotovergangen mellom Hardcoreveien og Post-metalgata, med stort hell. Singelen fra EPen, nemlig tredjesporet Gray Man viser Gabriel fra den mest brutale siden. Røff vokal og hard instrumentering, samtidig som de har ro og kontroll i lydbildet sitt. Kontrollert galskap. Jeg beskrev Gray Man som art-hardcore, det er hardcore samtidig som det er uhyre spennende og intrikat musikk, ikke bare aggresjon.

Når jeg fyrte opp Silverthread EP for første gang var det et overraskende lydbilde som slo meg i ansiktet. Det brutale, spastiske utrykket Gray Man sparket og klorte deg med er byttet ut med klimprende post-metal gitarer og ambiente lyder alá byvennene Kollwitz, som forøvrig ga ut et fantastisk album ifjor som havnet på topp 5 listen min over norske album. Det er svevende, nærmest prog-rock, samtidig som det er hardt. Åpningssporet Dig bruker nesten to minutter på dette før Fender gitarer, trommer og bass går inn i et melodisk hardcore landskap som minner om både Fysisk Format gutta i Aristillus (link) samt en liten teskje At The Drive-In, gitarlyden spesielt. Vokalen er også upåklagelig, passe røff, passe brutal og aldri slitsom. Herlig.

Hør Gray Man i spilleren like under.
Gabriel - Gray Man by Beyond Records

Sjangerbegrepet jeg brukte/fant opp tidligere, nemlig art-hardcore blir mer og mer tydelig og gjeldende jo lenger ut i utgivelsen man kommer. Det er intrikat låtskriving Gabriel driver med her. Andresporet Haunted er en 10 minutter lang post-metal oase av tung stemning og mektige partier. Gutta i Gabriel er unge, men svært modne musikalsk. Det låter selvsikkert, kontrollert og utførelsen er minst like stødig. Med fire spor og tredje minutter spilletid er dette så nærme et album en EP kan komme. Det første kvarteret brukes på de nevnte låtene, Dig og Haunted, to låter som lener seg aller mest over i Post-metalgata. De resterende femten minutt brukes på Gray Man og Shivering Aurora, som resulterer i 4spor på 31:16. Låtene er lange, men Gabriel bruker hvert sekund til noe spennende, drivende og kraftfullt.

Som du kanskje forstår setter jeg stor pris på denne utgivelsen. Det er så nærme en perfekt krysning av post-metal og nyere hardcore man kan komme. Silverthread EP har slukket tørsten min, samtidig som den har skapt en hunger etter mer. Gabriel leverer varene enormt bra på sin første utgivelse, en svært sterk debut.

DAGENS LÅT: FUCK AN EMCEE NAME - WATSKY.

YouTubesensasjon med ekte meninger, flow og herlige tekster.

Møt Watsky, George Watsky. Poet, rapper og YouTubesensasjon. Han fikk en kraftig boost i popularitet når videoen «Pale Kid Raps Fast» (link) ble delt på facebookvegger over hele verden, velfortjent også. Han er en hvit Twista, med tekster om at han har hodetelefoner på og kan derfor ikke høre hva du sier, epilepsien sin og hverdagslige emner.

Det var ikke hiphop som var hans første kreative portal, det var diktopplesning som startet det hele. Mange sterke politiske dikt som går rett i strupen på motstanderne, en uredd poet. George Watsky var også med på selveste Russel Simmons Def Poetry og har bygd opp et stort publikum via musikkvideoene han poster på YouTube. Han har flow, sjarm og instrumentaler til å backe alt opp. Herlige greier. Trykk på play under og digg det.

Bonusvideo: Pale kid raps fast!

DAGENS LÅT: FLESH AND BELOW - TRAP THEM.

Liker du intens, filleristende musikk? Look no further.

Trap Them er et av bandene der ute som blir hypet opp som arvtakerne etter Converge. Noe jeg selv ser på som litt rart, siden Converge fremdeles pumper ut fantastiske album, Axe To Fall var en av mine absolutt favoritt album fra 2009. Trap Them tråkker litt i samme gate som Converge, Converge rundt No Heroes for å være nøyaktig. Stort fokus på støy og brutalitet, ikke noe rom for ro i sikte, bånn gass. De ga ut sitt tredje studioalbum 1.Mars, Darker Handcraft heter det.

Som sagt, dette er intens musikk. Wikipedia kaller det grindcore/hardcore-punk, en passende beskrivelse egentlig. Dette er kompromissløs musikk som slår deg i trynet tjue ganger, sparker litt også. Fans av nevnte Converge vil digge disse gutta. Hvis Trap Them falt i smak bør også  up and coming band som All Pigs Must Die og Black Breath sjekkes ut, herlige saker. Som en vis mann i et YouTube-kommentarfelt sa: Anyone who doesn't like Trap Them can eat a motherfucking bag of dicks. This band shits in your mother's mouth.

Hør og digg.

NYHETER: GRINDCORE ER BEST I SINGAPORE.

Gratis album fra Wormrot, drøyeste og feteste grindcore i verden akkurat nå.

Wormrot, et grindcoreband fra Singapore gir ut albumet sitt i disse dager, last ned hele greia gratis like under. Hvis du setter pris på kjapp, teknisk, brutal metal/grindcore er dette din kopp med te. Rent musikalsk er det noe av det mest spennende innen sjangeren på lang tid, låtene er harde, herlige og ikke minst minneverdige. Med 25 låter på 18 minutt er dette utvilsomt grindcore, den beste grindcore-skiva på laaaaang tid. Klikk på linken under eller bildet over for å laste ned!

Last ned ved å trykke her: Dirge - Wormrot (download)

Hør låten Manipulation fra albumet via spilleren under, liten forsmak på hva du har i vente.

NYHETER: NEXT LIFE LETTER PÅ SLØRET, HØR FØRSTE SMAKEBIT FRA DET KOMMENDE ALBUMET.

24 Juni slipper Fysisk Format Tønsbergsbandet Next Life's tredje album, sprø metal med synther, trommemaskin og nytt for bandet, en ekte trommis i kjøtt og blod.

Bildet: album-art av Are Mokkelbost.

Albumet er titulert Artificial Divinity og slippes på vinyl, CD og som datafiler med kunstig intelligens. Dette er det første Next Life albumet hvor bandet har en organisk trommis, manifest i kjøttet og blodet til Anders Hangård (tidl. NoPlacetoHide).

Albumet er innspilt i Athletic Sound og i Next Life's elektroniske krypt og består av 12 låter av tidløs Next Life kvalitet - altså alt fra ultra-frenetiske metal-utblåsninger til subsoniske lydeksperimenter. Artificial Divinity slippes og markedsføres i Europa og USA i tillegg til i Norge. Omslaget er laget av Are Mokkelbost.

Hør låten Re-Animated like under, første smakebit fra det kommende albumet.
Next Life - Re-Animated by TigerFysiskFormat

Sporliste:
01 Back To The Abyss1:59
02 Lightning Accelerator 1:41
03 Climbing Walls 1:34
04 Blade Of Courage 1:30
05 Nuclear Winter 1:04
06 Living Dead Forest 1:49
07 Moonlight 1:21
08 Infinite Time 2:31
09 Re-Animated 1:40
10 Anti Matter 1:24
11 Divine Encounter 2:12
12 Colors Fading Out 1:45

DAGENS LÅT: KILLFORNIA - CHURCH OF MISERY.

Den råeste doom metalen kommer fra Japan, såklart.

Church Of Misery er et doom metal band fra selveste Japan, de bruker seriemordere og massive riff som sine våpen. De hater å bli kalt stoner rock, dette er dyster doom som bare det. Det er groovy, det er hardt og det er faen meg rått. Kaller du deg fan av doom rock/metal, Electric Wizard, Saint Vitus +++ og aldri har hørt disse, gled deg. Japansk doom metal med buldrende trommer, seige og groovy riff, engelske tekster og skamfet vokal, hva mer trenger man?

Alle låtene til Church Of Misery handler om seriemordere, hver sangtittel har navnet til en seriemorder i parentes. Dette har skapt en kult-fanskare, samtidig som det har hindret dem i å bli allemannseie. Rent musikalsk er dette nær perfekt doom/stoner, det er hardt, rått og herlig. Hør dem like under her!

DAGENS LÅT: LIMBS - AGALLOCH.

Vakker post black/doom metal, virkelig?

Agalloch er et band fra Portland, Oregon, USA som spiller vakker black metal med en tå og to i både post-rock, prog-rock og doom metal. De har holdt det gående siden 1995 men her i Europa har de ikke fått den samme oppmerksomhet som i hjemlandet. Fire studioalbum er i boks, fantastiske alle fire. De spilte, som ufattelig mange andre band på SXSW festivalen i Austin, Texas i år. Forhåpentligvis tar de turen innom Norge i løpet av 2011, noe hvertfall jeg hadde tatt imot med åpne armer. Nytt album har blitt hintet til også, hvis du liker metallen din svart og vakker, Agalloch er ditt band.

ANMELDELSE: PHONOGENE - OKAVANGO.

Støy, jazz, heavy metal og improvisasjon fra andre enn Shining? Å ja, Okavango ypper til kamp.

Okavango er et band du kanskje ikke kjenner til, selv var de en ukjent gjeng for meg da jeg åpnet posten min lørdag denne helgen. Presseskrivet lovet støyfylte, mørke og dystre komposisjoner med alt fra Weather Report-aktig jazz til brutal metalriffing og aggressiv vokal. Med andre ord, Okavango hadde mye å leve opp til før første lytting. Med låter som heter alt fra Ukuleleculture, Selsommer 3 og Free Waterfree Water ble Phonogene et mer og mer interessant album, allerede før første sekund av albumet var i gang.

Phonogene starter med Radio Okavango, en låt som setter tonen for hva man har i vente veldig godt, et sammensurium av jazz, støy og små drypp av et metal band i skjul et sted inni Okavango blir hintet til. Stemningen er herlig, det er mørkt og spennende men aldri depressivt. En thriller, men ikke en grøsser og heller ikke noe sorg inne i bildet. På neste låt, Party Like If 6 was 9 hører man et band med tydelig inspirasjon fra f eks Weather Report. Det er lystigere enn på åpningssporet, men det er ikke sommer, sol og varme. Den samme mørke stemningen henger igjen her også. Noe som er gjeldene for hele albumet. Låtene bygges opp i hver enkelt låt, samtidig som de sammen skaper en oppbygning gjennom hele albumet. Alt som skjer før Selsommer 3 er magisk i seg selv, men når nevnte spor starter går det opp for meg at låtene før har vært som en boble under stadig voksende trykk, på Selsommer 3 sprekker boblen i pur metallriffing og en altoppslukende, brutal vokal dukker opp. Rett og slett en mektig gigant av en låt. Man kan sette Okavango i samme bås som det Shining var før utgivelsen av Blackjazz, men det er for mange sjangre som blir smeltet sammen til at det er en rettferdig bås å sette dem i.

Som du mest sannsynlig har forstått er Phonogene et album med mange forskjellige stilretninger som river og sliter i hverandre konstant, fra jazz til støy til metal. Heldigvis har Okavango full kontroll og drar alt sammen til et album som både er enormt bredt med tanke på sjanger, samtidig som det flyter nærmest feilfritt. Noen låter stikker seg ut som høydepunkter, Selsommer 3, The Seventh Fox og Ukuleleculture spesielt. Selv om det er faktum er Phonogene et så bra sammensatt album at man må høre det fra start til slutt for å virkelige sette pris på det. En spennende utgivelse fra et band jeg gjerne vil høre mer fra!

DAGENS LÅT: DEMON HOST - TIMBER TIMBRE.

Møt den skumle motpolen til alle lykkelige kjærlighetssanger.

Timber Timbre (uttales TIMber TAMber) er et musikalsk prosjekt fra Canada som i disse dager slapp tredjealbumet Creep On Creepin? On. Med musikk som gir deg en varm følelse i magen rent musikalsk og tekster som drar deg ut på en kald og snøfylt åker i nord-USA/Canada for å fryse ihjel. Denne kontrasten mellom typisk folk-inspirert singer/songwriter pop, med litt David Lynch soundtrack-aktige krydderier oppå blandet med tekster med fokus på mørke og dystre historier om tapt og uoppnåelig kjærlighet. Tekstene til Timber Timbre ligger og balanserer mellom en desperat psykopat sitt følelsesmessige sammenbrudd og en ørliten teskje med håp for nevnte uoppnåelige kjærlighet.

Musikk som gir deg frysninger nedover ryggen, en stemme som gjør likedan og tre album i kofferten. Timber Timbre er bandet for alle som enten opplever nevnte følelser eller vil høre såre tekster om emnet. Timber Timbre er vakkert, trist og magisk i samme åndedrag. Musikk som må oppleves.

Hør den vakre og gåsehudfremkallende låten Demon Host i videoen under, nyt det.

NYHETER: SEIG OG FIN LÅT FRA ARCTIC MONKEYS.

Arctic Monkeys er tilbake med ny musikk, seigere enn vanlig.

Arctic Monkeys, et av bandene som var med på å definere den moderne rocken på 00-tallet er nå klare med ny låt. Låten har det lekne navnet Don't Sit Down, Cause I've Moved Your Chair, en seig låt med stort fokus på de lave frekvensene. Alikevel høres det ut som klassisk Arctic Monkeys, heldigvis. Nytt album er i planene, forhåpentligvis innen året. Før den tid hører du en herlig låt rett under her!

Don't Sit Down 'Cause I've Moved Your Chair by arcticmonkeys

OUT THERE.

Ikke bare har Norge fått en oppblomstring innen hardcore/punk, electronica er også inne i en storhetstid for tiden, si hei til Out There.

Out There er noe så annerledes som en electronica-musiker fra Bodø som lager Trance/Dance/Techno med høyt energinivå og herlig stemning. Det er lekent, presist og pokker så fett. Basta bom. Det hintes til Justice, 8-bit spill fra 1980tallet og Casiokids i samme åndedrag, selv om Out There gjør sin egen greie fullt ut. Det er massive melodier kombinert med harde trommer og pulserende keyboard. Out There er herlig på lørdagskvelden, herlig i headset, ja herlig overalt. Låter som 4Ranger og Say It! er perfekte eksempler på hva Out There driver med. Låtene har begge en lengde på over fire minutter og er fullstappet av idéer, nye beats, nye melodier holder låtene både interessante og energiske fra start til slutt.

Hør 4Ranger i videoen under, herlig låt! (skaperen av videoen sier følgende: WARNING: If you have a history of having epileptic fits, DO NOT WATCH, turn away now. You have been warned. This video contains flashing lights and many quickly moving images.)

ANMELDELSE: HAND US THE ALPHA MALE! - BLOOD COMMAND.

Blood Command er fremdeles det sinteste pop-bandet i Norge.

Hand Us The Alpha Male! er Blood Command sin tredje EP i 10" trilogien deres. Rød, blå og nå gul. Blood Command har alltid vært et band med en fot i herlige pop-hooks/refrenger samtidig som de har den andre foten og resten av kroppen plassert i et illsint riff-nirvana nesten uten sidestykke. Nylig annonserte de at de spiller inn sitt andre album, oppfølgeren til 2010 albumet Ghostclocks. Før den tid har vi fem nye låter og en beinhard coverlåt å godte oss med. Hør låten med samme navn som EPen i spilleren rett under her, heftig og herlig.

Hand Us The Alpha Male by TigerFysiskFormat

Det første som slår meg når jeg lytter til Hand Us The Alpha Male! EP er at Blood Command er sintere enn før, noe som ikke sier lite hvis man har hørt hva de har pumpet ut tidligere. Trommene er flere hakk heftigere, riffene er både mørkere og hardere og sist men ikke minst, Silje Tombre. Vokalist Silje Tombre har helt siden jeg kjøpte Party All The Way To The Hospital EP vært sangerinnecrush nummer en her i Norge. Det er brutalt og aggressivt, samtidig som hun synger vanvittig godt og kraftfullt på de mer avslappa partiene også. På låter som Hand Us The Alpha Male, White Noise og Favourite Three Of Lunatics får vi høre denne dynamikken i all sin herlighet. Kort fortalt, Silje Tombre er den råeste dama i Norge.

Blood Command har med denne EPen slått hardt i bordet og bekreftet det at de er et av Norges desidert beste rockeband. Den illsinte fremtoningen, både instrumentalt og vokalmessig er enestående her til lands. Få band klarer å balansere på kanten av hardcore/punk og pop-musikk like suverent som Blood Command. Med fem nye låter og en brutal cover av Jeroan Drive sin låte Schizofrenic Summer er Hand Us The Alpha Male! EP årets råeste norske utgivelse. Kjøp den, hør den, nyt den og elsk den.

Avslutter med Blood Command sin cover av Jeroan Drive låten Schizophrenic Summer, også hentet fra EPen!

Schizophrenic Summer by TigerFysiskFormat

SON LUX.

Herlig electronica/art-pop fra Son Lux, magisk musikk perfekt til våren.

Son Lux er artistnavnet til Ryan Lott, en musiker/produsent som lager electronica/art-pop som kan minne om en varmere Baths eller et mer kompakt Animal Collective. Musikken er varm, leken og Son Lux legger mye vekt på gode melodier og lavfrekvenser. Når jeg hørte hans forrige album, «At War With Walls And Mazes» for første gang falt jeg pladask med en gang. Akkurat passe eksperimentelt, fantastisk balanse mellom det kalde og varme. Piano og programvare blandes sammen og blir en herlig lytteropplevelse. Han er snart ute med nytt album, 26.April er releasedato for «We Are Rising». En låt fra albumet kan du høre i spilleren under.

Det fascinerende med Son Lux, i likhet med Baths er at de begge er signert på Anticon, et label fra Los Angeles, California. Et selskap som har vært og fremdeles er et av de viktigste labelene for underground og abstract hip-hop. Med artister/grupper som Themselves, Odd Nosdam og WHY? har de en solid bunke hip-hop på listen sin. Baths og Son Lux passer enormt godt inn med disse og representerer den andre siden av Anticon, der hvor electronica/pop får full fokus.

Son Lux - Rising by Son Lux

NYHETER: TO NYE LÅTER FRA BLOODY BEACH!

Bergen er en fin by, Bloody Beach serverer oss to fine og ferske låter!

Bergensbandet Bloody Beach slapp Bonanza EP ifjor vinter, trykk på følgende link for å laste den ned: linklinklink.

Nå er Bloody Beach tilbake med singelen Quembo Que?, på 7" vinyl og nedlasting fra respektable mp3-butikker på nettet. De slippes løs til kjøperne 11.April, før den tid kan du streame begge låtene i SoundCloudspillerene under. To herlige låter som lindrer tørsten etter en fullengder fra disse gutta litt, hør hør!

Bonanza EP: link

Quembo Que? by Bloody Beach

Gonzo Blues by Bloody Beach

NYHETER: GABRIEL SLIPPER LÅT OG TEASER OM FREMTIDEN.

Den intense og hardtslående 'Gray Man' er første smakebit ut fra bodøbandet Gabriels kommende EP, Silverthread. Utgivelsen blir hardcorekvartettens første, og har fått releasedato 29. april.

Gabriel spilte sin aller første konsert i fjor høst, og har siden rukket å spille et knippe mye omtalte konserter i hjembyen. I desember gikk de i Store Studio sammen med Hallstein Sandvin og spilte inn fire låter som har resultert i den kommende EPen. Låtene varierer fra intens hardcore til mektig og tung post-metal med et særegent lydbilde. Mastering er gjort av Martin Bowitz (Kråkesølv, Cold Mailman, Kollwitz).

Gabriel er et av de første bandene som er signet på Beyond Records, et nyoppstartet label i Bodø. Trykk på linken rett under her for å lese litt om Gabriel, IHAB, Beyond Records og for å laste ned to gratis låter.

Link: Pangstart for Beyond Records!

Kunstnerduoen Martin Losvik og Krister Kanck står bak cover- og bookletkunst, som i stor grad gjenspeiler seg i utgivelsens musikalske uttrykk.

Låtliste:
1. Dig
2. Haunted
3. Gray Man
4. Shivering Aurora

Hør og last ned låten i spilleren under!

Gabriel - Gray Man by Beyond Records

DIRTY BEACHES.

Skitten, lo-fi rockabilly, skummelt og vakkert samtidig.

Dirty Beaches er artistnavnet til Alex Zhang Hungtai, født i Taiwan men bodd på steder så varierte som Honolulu, Motreal, Vancouver og Toronto. Han beveger seg et sted midt i mellom Suicide og The Cramps, dyster minimalistisk rockabilly. Nylig slapp han albumet Badlands, en reise gjennom skitne forsterkere og mørke nattetimer med en effektfylt gitar og vakker stemme som våpen. Dette er ikke revolusjonerende musikk, men herlig musikk. Sjekk det ut selv i videoen under!

Låten heter Sweet 17, tredjesporet på albumet Badlands.

KONSERTER: HARDCORE FEST I BERGEN & TRONDHEIM.

Bergen og Trondheim går sammen om å presentere noen av de mest spennende bandene som beveger seg i hardcore landskapet om dagen.

Det er ingen tvil om at en ny bølge hardcore suser over landet vårt, nye band dukker opp over hele landet. Eksempelvis Bodø (Gabriel), Bergen (Dyst, Social Suicide, Jeroan Drive osv) og Trondheim (Like Rats From A Sinking Ship og Disko Violente) Denne uka slår de seg sammen og lager fest i både Trondheim og Bergen! Hvis du setter pris på hard musikk og vil oppleve mye på kort tid, ta turen innom facebook-eventet litt lenger nede i innlegget for mer informasjon!

Trondheim arrangerer festival 8 - 9 April på Fru Lundgreens med blant annet:
Dyst, Jeroan Drive og Wolves Like Us.

Bergen arrangerer fest 8 April på Hulen med følgende line-up:
Social Suicide, Like Rats From A Shinking Ship, Jeroan Drive, Disko Violente og Shevils

KONSERTER: DAMIEN JURADO (US) + EINAR STRAY + COLD MAILMAN = FIN ONSDAG I OSLO.

13.April inntar Damien Jurado Sub Scene, med på festen har han Einar Stray og Cold Mailman, herlig kveld med andre ord!

Damien Jurado, en singer/songwriter med base i Seattle, Washington, USA spiller i Oslo neste uke, nærmere bestemt 13.April. Med seg har han fantastiske Einar Stray og det herlige band Cold Mailman, begge har fått spalteplass her på bloggen, bare trykk: her og her. Konsertstart er 19:00 og arrangementet har fri alder! En fin onsdag i Oslo med andre ord, trykk på linken under for å bli sendt til facebook-event med mer info.

Facebook-event: link

Hør låten Caskets i videoen under, nydelige greier!

DAMIEN THORN.

Det er mange band/artister i undergrunnen som fortjener å stige opp derifra, Damien Thorn er en av de. SWAG!

Hip-hop/rap i Norge har de siste 10 årene blitt mer og mer populært, både på norsk og engelsk. Grupper som Karpe Diem, Klovner i Kamp og Gatas Parlament har pusha rapping på norsk til folket og fått suksess med dette. De siste årene har engelskspråklig hip-hop/rap fra Norge blitt mer eller mindre borte, «alle gjør det på norsk». Som et slags svar mot dette slapp undergrunnsrapperen Damien Thorn sitt første album på engelsk nylig, hans fjerde til sammen.

Game Ft. Advanced, en av de feteste låtene på plata!
3 - Game Ft. Advanced by damienthorn

Damien er en sterk rapper, herlig flyt, gode rim og tekster. Han spytter rim oppå beats og melodier fra reggae, funk og så mangt annet, alt sitter som et skudd. Hvis jeg ikke fikk vite at fyren var nordmann kunne han lett sklidd inn i den stadig voksende rekken fete rappere fra USA, ikke noe typisk norsk med uttalen hans. Hans nyeste album, Beyond the Brutality ble sluppet på Soundcloud igår, gratis download tilogmed! Hør hele skiva i spilleren under og digg det du også!

Hør og last ned plata i spilleren under!

Latest tracks by damienthorn