juni 2011

ANMELDELSE: ARTIFICIAL DIVINITY - NEXT LIFE.

Brutale riff og drøye trommer, velkommen til Next Life sin kaosfylte verden.

Oslobaserte Next Life har fått fatt i en trommis av kjøtt og blod, noe som merkes på bandets tredje album. Jeg ble introdusert til Next Life da jeg kjøpte split 12tommeren de gjorde med Haust ifjor, heftig riffing og leking med brutale tempoer er store stikkord for denne trioen. Artificial Divinity er deres første album med ekte trommis kontra trommemaskin på tidligere utgivelser. Med tolv spor på drøye tjue minutter er dette et kort album. Første låten som ble sluppet fra albumet, nemlig Re-Animated viser hvor landet ligger lydbildemessig, alikevell er Artificial Divinity et album som gjør mye forskjellig i løpet av sin korte spilletid.

Next Life - Re-Animated by TigerFysiskFormat

Selv om albumet rundes av etter omtrent tjue minutter valser Next Life innom mange sjangre. Gjennom hele albumet treffer du på en høyt-lavt-høyt-lavt bølge, etter en kraftig utblåsning og to kommer stillheten, før nok et brutalt riff tar tak i deg. En herlig måte å gjøre musikken sin mer utholdelig, å bare slå fra seg blir etter en stund enten kjedelig eller for voldsomt. I likhet med Kratic, som jeg anmeldte for noen uker siden klarer Next Life å spre det brutale utover albumet med interludes, uten å miste fokuset i musikken sin. Innslag av drone, ambient og field recordings gjør at albumet får sine pustepauser, alikevel sitter man på kanten av stolen og venter på det neste slaget i trynet. En herlig oppbygning av albumet rett og slett.

Artificial Divinity er et album fullstappet med mye hardt, mye godt og veldig mye eksperimentering. Medlemmene i Next Life har skvist ut et kort og presist album. Dette gjør at de låtene du får sitter igjen i kroppen etter albumet runder av. Alle låtene er ikke like minneverdige, men det er heller ikke fokuset. Låtene er en del av noe større, albumet er lagd for å lyttes til fra start til slutt, ikke en låt her og der. Dette er et perfekt album for fans av eksperimentell metal med stort fokus på både synther og brutale riff. Artificial Divinity er et solid tillegg til Next Life sin katalog, og et godt sted å starte for nye fans. Albumet er ute på Fysisk Format fra og med 24.Juni, hvis noe som helst i denne anmeldelsen hørtes interessant ut har du noe å glede deg til.

ANMELDELSE: S/T - COLD MAILMAN.

Cold Mailman gir oss mer av det samme, takk og lov.

På min topp 10 liste over norske album fra 2010 var det et album med den lange og pretensiøse tittelen Relax; The mountain will come to you som tronet på toppen. Cold Mailman leverte det beste norske albumet ifjor, muligens også internasjonalt. Et album tettpakket med nydelige melodier, kompakt men samtidig svært svevende produsjon og svært minneverdig vokal, både selve stemmen og tekstene. Jeg har faktisk sitert Cold Mailman i min «om meg»-boks på facebook, liten fun fact som viser min nærmest fanatiske fascinasjon over Cold Mailman sin musikk. Sitatet er som følger: «I?m Lee Ranaldo, and I'm Thurston Moore. I am the stranger that lurks at your door.» En tekstlinje som satt seg fast i hodet mitt fra første gang jeg hørte den.

Nå er det på tide med ny musikk fra Cold Mailman, en fem-spors EP med fire gamle låter spilt inn på nytt. Den femte låten er en versjon av Cocteau Twins sin låt Fifty-fifty Clown. Denne selvtitulerte EPen dukket opp på diverse streamingtjenester fra og med 10. Juni, nå har jeg endelig funnet ut hva jeg syns om den.

EPen starter med Ruby, en låt som kunne sklidd rett inn på Relax; The mountain.. uten noe problemer, Cold Mailman sitt distinkte lydbilde er intakt. Dype basslinjer som både svever og slår, nydelig sløv vokal og et tilbakelendt lydbilde. Herlig låt fra start til slutt, veldig tro til tidligere utgivelser. Slik fortsetter det inn i Like Glue, den tilbakelendte vokalen, klimprende gitarer og herlige basslinjer satt opp mot meget presise trommer gir låten en dynamikk uten like. Det er rocka, men aldri for hardt og aldri for mykt. Hinting til strykere dukker også opp, som mange andre av Cold Mailman sine låter er dette tett opp i mot et pop-mesterverk. Cocteau Twins coveren skiller seg ut blandt disse fem låtene med vokalharmonier mellom det jeg klarer å tyde som tre vokalister, i tillegg til et mer gitarbasert lydbilde. En meget fin tolkning, uansett.

På to siste sporene fortsetter Cold Mailman med det de kan, vakre pop-låter pakket inn i et av de nydeligste lydbildene i verden. Alt er nøye satt sammen, selv om det aldri låter anspent. Bandet har en enorm ro i seg, noe som høres godt i alt de gjør. Cold Mailman EP er kanskje bare fem låter på til sammen drøye tjue minutt, men dette er mer enn nok påfyll til neste album dukker opp. Jeg gleder meg til mer musikk fra mitt favorittband fra Bodø, dog i eksil i Oslo. Denne fem-låts EPen er utvilsomt verdt din tid, om du elsker Cold Mailman fra før eller aldri har hørt dem. Tvert i gjennom nydelig.

NYHETER: SKAMLØS HIP-HOP-POP FRA BODØ & BEYOND RECORDS + ELINE THORP = SANT.

Beyond Records gir oss skamløs sommerslig hip-hop-pop og gode nyheter angående Eline Thorp sin framtid!

Det relativt ferske labelet Beyond Records pumper ut god musikk for tiden. Tidligere i år har de gitt oss herlig indie-rock fra Ihab, som ga ut Marionettedukke EP for en drøy måned siden, den fikk 9/10 her på bloggen, les hvorfor her: link. Før det ga de oss illsint art-hardcore fra gutta i Gabriel, som i likhet med Ihab fikk 9/10 for sin Silverthread EP helt på tampen av April. Les begrunnelsen her: link.

Nå er det på tide med nye toner fra det herlige nord, denne gang i form av fengene sommer-pop og utvidelse av en allerede herlig artiststall!

Først ut får vi skamløst fengende 'Hjem til dæ' er første låt ut fra bodøduoen Sirkus Eliassen - et prosjekt bestående av brødreparet Erik og Magnus Eliassen. Erik er den dancehall-frelste lillebroren, mens eldstebror Magnus har gitt ut en pop-plate og vært med på Tungtvanns «2 uka» under eget navn. Som duo debuterte Eliassen-brødrene 16. mai i fjor på Åsanefestivalen, og siden har de tatt hjembyen med storm med sine energiske live-show. Livlige og sprudlende 'Hjem til dæ' er deres første single, og nå venter resten av landet på å få sirkuset hjem til seg.

HØR OG LAST NED 'HJEM TIL DÆ' HER.

Sirkus Eliassen - Hjem til dæ by Beyond Records

Men, det er ikke alt, det nyoppstartede plateselskapet Beyond Records utvider artiststallen med Hamarøy-jenta Eline Thorp!

Etter fabelaktige opptredener på blant annet by:Larm og som support for Kråkesølv på Rockefeller har hun fullt fortjent blitt et mye omtalt navn den siste tiden. Hun har i etterkant av nevnte konserter blitt booket til flere av landets største festivaler, deriblant Nordland Musikkfestuke, Slottsfjell-, Hove-, Bukta- og Parkenfestivalen. Eline ble i uke 15 Ukas Urørt med følgende argumenter: «Eline Thorp har en ubegripelig vokalprakt. "Good Night Waltz" er sparsommelig akkompagnert av piano og bass, og løftes skyhøyt med hennes dype, krystallklare røst - den største stemmen vi har hørt på lenge!»

Jeg sier meg enig og gleder meg til albumet hennes som etter planen skal komme i 2012.

DAGENS LÅT: TO THE TOP - JACKY JEAN.

Endelig er det sommer, sol og varme her i Norge, på tide med litt sommermusikk da.

Jacky Jean er et relativt ferskt band fra Oslo-traktene, de spiller melodiøs, fengende og herlig pop/rock uten å bli verken for mye pop eller rock. Det er høyt volum, men fokuset ligger helt klart i melodiene. Kvalitets-pop. Låten du får både høre og se videoen til idag blir gitt ut på Brilliance Records, et spennende selskap som gir ut norsk kvalitets-musikk med stor sjangerbredde. Idag er fokus på Jacky Jean og den ferske singelen To The Top!

NYHETER: FERSK LÅT FRA DARK TIMES, 7" PÅ VEI.

Ny låt fra herlige Dark Times.

Dark Times spiller støyfull punk, de holder til i Oslo og klatrer sakte men sikkert oppover i norsk undergrunn. Tidligere i år skrev jeg om den første demo-tapen de gjorde, selvtitulert EP med fem solide låter som fikk meg til å ønske meg mer. Nå er første smakebit på fremtiden her, låten heter Shallow Breather og er hentet fra en kommende 7" vinyl de gir ut på Sheep Chase Records i nær fremtid, jeg kommer utvilsomt til å spre nyheten når den tid kommer! Men før den tid, hør Shallow Breather i spilleren under.

Stikk her for å sjekke ut EPen de ga ut i Januar:

DAGENS LÅT: LOVE LOVE LOVE - OF MONSTERS AND MEN.

Island, et land med dårlig økonomi, Björk og Sigur Rós, nå skal du få se at landet har mer å by på enn bare dem.

Det er ingen tvil om at Island er musikalsk sett mest kjent for Björk og Sigur Rós, med god grunn. Herlig musikk fra begge parter, i veldig forskjellige sjangre. Tidligere på bloggen har du fått høre om blandt andre Mugison, en eksperimentell singer/songwriter fra Island som lager fantastisk musikk, nå skal du få enda et band fra den lille øyen som forhåpentligvis kan havne på godsiden din. Of Monsters And Men. Et band som spiller søt indie-folk som kan minne om norske Team Me i et mer nedstrippa lydbilde, samtidig som jeg hører mye singer/songwriter i musikken deres også. De hadde sin oppstart i 2010 og har enda ikke gitt ut et fysisk album. Låten du får høre er en rolig låt med tittelen Love Love Love, sjekk den ut like under.

Love Love Love - Of Monsters And Men.