november 2011

ANMELDELSE: LIVSTID - LIVSTID.

Tight og stålsikkert fra et av nåtidens råeste norske punkband.

Jeg skal ikke komme her og si at jeg er spesielt tidlig ute med denne anmeldelsen, plata kom ut 23.Oktober, altså for så og si en måned siden. Jeg har hørt mye på Livstid sin første fullengder, et album fullstappa av råskap, sylskarpe gitarer og herlig attitude og syns at den fortjener å skrives om. Livstid spiller punk på norsk og kommer fra Bergen, de legger seg på den tyngre siden av sjangeren punk og lirer av seg hardtslående godlåter med tekster rundt politikk, egoisme og andre sentrale punkt innen punk-lyrikk. Enda en ting som er tro til sjangeren er lengden på både enkeltlåtene og albumet som helhet, alle låtene holder seg under tre minutter og albumet ligger og lurer like under halvtimen. Dette er punk som punk skal være.

Livstid - Du e feig by TigerFysiskFormat

I følge bandet selv og Fysisk Format er sjangeren innen hardcore Livstid spiller kalt D-beat hardcore. En sjanger med Discharge som gallionsfigur. Hardcore-trommer og blytunge riff. Livstid finner ikke opp hjulet her, men de kjører både hardt og stødig innenfor sjangerens grenser. Låt på låt med pur punk-energi, seksten låter på under halvtimen. Livstid pumper dem ut i et forrykende tempo. Lydbildet de får til på dette albumet er en nydelig blanding av skittent og glatt, skittent nok til å være tro til sjangeren og glatt nok til at låtene skiller seg fra hverandre også. Soleklare høydepunkt for min del må være den drøye Alltid Beredt, en låt som pulveriserer alt i sin vei med tromming som jager deg gjennom hele sporet. Slike spor finner man strødd utover hele debutplata til Livstid, noe som gjør albumet til en minneverdig skive i det norske punk-landskapet.

Noen av låtene faller litt kort satt opp mot høydepunktene på albumet, selv om det ikke ødelegger særlig for albumet som helhet. Enkelte låter er utvilsomt store høydepunkt, men de låtene som ikke når helt opp holder et godt nivå til tross for at de ikke røsker like godt som de andre. Når alt kommer til alt er Livstid et band som griper tak i deg på spor en og tviholder helt til siste runde med riff er over. Hvis du setter pris på skitten, blytung punk med et helvetes driv så er Livstid sitt debutalbum utvilsomt for deg. Albumet er som nevnt allerede ute, via Fysisk Format, sjekk ut!

GRATIS: JEZEBEL JIVE - MARIBEL.

Maribel har ny plate på vei, hør og last ned første singelen her og nå!

Første smakebit fra Maribel sitt kommende album markerer en endring i bandets uttrykk. Jeg har tidligere skrevet om at Maribel har en skive på vei, som skal dukke opp nå nyåret. På debutplata Aestetics badet de i en salig gryterett av shoegaze-legender som My Bloody Valentine og resten av gjengen på Creation Records. Hvis resten av albumet lener seg på samme sted som Jezebel Jive gjør har vi et mer drømmende album i vente, dream-pop er stikkordet. Hør og last ned Jezebel Jive i spilleren under.

Maribel- Jezebel Jive by Splendour

NYHETER: SPLITTER NY GRATIS LÅT FRA THE MEGAPHONIC THRIFT.

De herlige menneskene i The Megaphonic Thrift slipper låten Tune Your Mind til gratis lytting og nedlastning!

The Megaphonic Thrift har et nytt album på vei, som etter planen skal dukke opp i starten av Februar 2012. Et album jeg kjenner jeg gleder meg mye til, med tanke på at forrige albumet Decay Decoy havnet på femte plass på min liste over norske favorittalbum i fjor. Nå er låten Tune Your Mind tilgjengelig, både til lytting og nedlastning. Hør og last ned i SoundCloud-spilleren like under.

Tune Your Mind by The Megaphonic Thrift

NYHETER: TIGER FYLLER FEMTEN.

Femten år er gått siden Platebutikken Tiger åpnet dørene for første gang. Et blodtørstig og uforutsigbart jungeldyr like utenfor synsvidden til den betongbelagte norske musikkoffentligheten.

Platebutikken Tiger ble startet i November 1996 av Tor André Knudsen for å fokusere på den norske undergrunnsscenen og gjøre import av undergrunnsutgivelser som ikke var tilgjengelig i Norge. Dette er fremdeles Tigers lidenskap den dag idag. I begynnelsen var fokuset primært på punk og hardcore, men Tiger forlot snart det puristiske paradigmet og inkluderer alt fra metal til ambient. - Tiger er nysgjerrig så lenge musikken har kvaliteter og er underrepresentert i Norge - noe som påfallende ofte henger sammen, sier daglig leder og eier av Tiger idag, Kristian Kallevik, og legger til: Tiger skal være en butikk som våger å gå egne veier og ikke hører på hva media og rådende trender sier. Et sted med sin egen agenda, hvor folk kan bli overraska og høre noe uventet.

Ryktet om platebutikkens død er betydlig overvurdert: Tiger lever i beste velgående i Oslo sentrum. Dette feires med Jubileumskonsert på Mono 25. November!

Festen finner sted 24. november på Cafe Mono, Pløensgate 4, Oslo.20 års aldersgrense og 50kr for biletten.

Her er planen for kvelden: Call:Vega spiller konsert, de er et nytt Oslo-hardcore band som slipper debutskiva si Comets på selveste Tigerjubileumsdagen. I tillegg spiller Summon the Crows, som er albumaktuelle på Southern Lord og er Norges beste minst kjente metalband. Det blir også slipp på den irrgrønne limglorifiserende julesingelen til Haust og Okkultokrati. Sist men ikke minst skal DJ Tomassini (Rumble in Rhodos) snurre skiver.

Linker:
Facebookarrangement
Forhåndssalg av billetter

- Det skal ikke stikkes under en stol at det ikke akkurat har vært økonomisk lukerativt å drive uavhengig platebutikk, hverken nå eller i -96. Men Tiger har overlevd både aggressive kjedebutikker, Napster, Piratebay og Itunes. Dagens streamingtjenester ser vi ikke på som en trussel, det er snarere et verktøy for å få ut ny musikk vi brenner for, sier Kallevik. -Vi har nytt godt av de siste årenes store vinylrevival, men hos oss er ikke vinyl et nostalgisk samleobjekt som skal rammes inn på veggen. Remaster-industrien er sekundært for vår store misjon: Å tilby dagens nye og radikale musikk på vinyl! Gjennom CDens gyldne tidsalder og til idag er vinyl et signal for de innvidde. Det er det samme for hardkokte hipstere og eksperimentelle eksentrikere som for paranoide punkere, slår Kallevik fast.

-Å jobbe i platebutikk er den mest sosiale og engasjerende jobben man kan ha! En ting er at man har uttømmelig tilgang på god musikk, men det beste er at god musikk også har en magnetisk kraft på gode mennesker. Jeg hadde aldri møtt så mange underlige og inspirerende mennesker om jeg ikke hadde vært her. Riktig nok er økonomien stram iblant, men det er en lav pris å betale for alt man får igjen for det. Dessuten er utfordrende økonomi den beste garantien for at vi gjør noe riktig, noe som har betydning utover det vi ser umiddelbart, sier Kallevik.

- Tiger er meir enn ei platesjappe, det er ein jævla institusjon i norsk rock! Gralla med 15 år, må det bli minst 15 år til! (Bjarte Lund Rolland, låtskriver og gitarist i Kvelertak)

- Lenge leve Tiger! Beste sjappa i byen, uten tvil! (Marius Drogsås Hagen, låtskriver og vokalist i Team Me)

- Tiger er for meg selve grunnmuren til at det idag finnes en god alternativ musikkscene og distribusjon i Norge, et sted som gjenspeiler verdiene og tankene bak musikk på en ekte måte! (Thomas Bratlie, vokalist i Rumble in Rhodos, konsertarrangør og DJ)

Tiger har også vært et springbrett for å starte plateselskapet Fysisk Format, som i sin treårige eksistens har sluppet femti utgivelser, de fleste med band i miljøet rundt Tiger, som Årabrot, Okkultokrati, Haust, Le Corbeau og Pow Pow.

Tiger 1996:

Tiger 2011:

NYHETER: NEKROMANTISK JUL FRA HAUST & OKKULTOKRATI.

Vi har vel alle hver vår måte å feire jul på, men en ting som går igjen i de fleste hjem er bedøvning av sansene.

Enten med litt for mange blomstrende julestjerner, litt for mye kanel i gløggen eller litt for ivrig akevittklunking. For Haust og Okkultokrati og deres Black Hole Crew er det limet som gjelder i juletider: det asosiale limet. Riktignok er limtubene stort sett de samme året rundt, men det er likevel noe eget med tubebruk i den mørkeste tiden av året. Å ta seg en privat hyrdestund og finne høytidsroen, å beskue de fargerike hallusinasjonene på baksiden av øyelokkene, å fordype seg i stjernevrimmelen inne i limkorken.

Black Hole Xmas sjutommeren byr på originalskrevet materiale fra både Haust og Okkultokrati. Haust med den hyggefornektende lille trallen "No Christmas" som etterfølges av en tolkning av Stooges' eviggrønne "No Fun". Okkultokrati på sin side, drar en uventa glam-vending og slår til med en låt som kan beskrives som Bohemian Rhapsody for utskuddene. "All I Want for Christmas is Glue" er julehymnen for de som ser flyvende reinsdyr hele året.

Ute i sin helhet 25. November på Fysisk Format på grønn sjutommer og digitale fenomener. Omslag av tegneserietegneren Esben Titland.

Haust - No Christmas by TigerFysiskFormat

FERSK MUSIKKVIDEO: DEAD RECKONING - SO CALLED CELESTE.

So Called Celeste er ute med fersk video, hardcore/southern rock fra Nederland med venner fra Sotra/Bergen.

Første gang jeg hørte So Called Celeste var dagen før jeg så dem live i Haugesund tidlig i fjor. Da spilte de på Café Moody med Sotra/Bergen-bandet Dyst. Med tunge riff plassert et sted inni metalcore/hardcore-territoriet blandet med mer seige elementer alá Pantera overbeviste de meg gjennom hele konserten. Nå er de ute med en splitter ny video, låten heter Dead Reckoning og videoen ser du her og nå.

DAGENS LÅT: SHAPESHIFTER - HAKEN.

Mektig prog-rock av den tunge varianten fra Haken.

Haken, et prog-band som klatrer intenst mot suksess i prog-landskapet. Det London-baserte bandet spiller en blanding av progressive rock og metal som både låter enormt tight, velkomponert og tungt, samtidig som det er forfriskende og til tider lekent. De bringer sammen elementer fra mer moderne prog-rock hvor alt skal være arrangert til tusen og lekenheten til banda som starte det hele på 70-tallet. Til nå har de gitt ut to album, Aquarius ifjor og nå nylig slapp de albumet Visions, et album som ligger og venter på at alle prog-elskere skal plukke det opp. Visions er et mesterverk. Liker du prog-rock av den tunge varianten, med krystallklar vokal og et sinnsykt tight lydbilde så er dette albumet for deg. Jeg har selv vært skeptisk til sjangeren progressive rock/metal de siste årene, det kan bli for mye av det gode. Haken treffer det såkalte sweet spot for min del, sjekk dem ut like under for å sjekke om de treffer din også.

ANMELDELSE: ROAMING RECORDS SESSION VOL.1 - LOOKS.

Sjelfulle låter fremført så nært konsert-formatet man kommer uten å stå på en scene.

Bergensbaserte Looks er første band ut i Roaming Records sitt konsept Roaming Records Live Sessions, hvor de inviterer artister og band til studio med kun et krav; at alt må spilles inn live - i et opptak. Musikken til Looks kan til en viss grad sammenlignes med det Jarle Bernhoft gjør, minus all pedal-jokkingen. Dett er soul-inspirert singer/song-writer musikk, fremført med kun akustiske instrumenter og vokal. Looks går for en enkel innpakning på låtene sine, noe som slår begge veier. Åpningssporet Old Tunes er en herlig pop-låt av typen som passer perfekt til en varm sommerkveld, allsangvennlig hook og et tempo som aldri blir verken for raskt eller for tregt, eneste jeg savner er mer særpreg og egenart.

Gabriella, neste låt ut er mye roligere enn Old Tunes. Det nærmeste man kommer en vaskeekte ballade på denne utgivelsen. I likhet med Old Tunes klarer denne låten å holde interessen min gjennom hele sporet, man hører mye spilleglede i Looks sin fremførelse. Eneste negative jeg har å si er at begge låtene kunne blitt komprimert litt, begge to runder fem minutter. Et par repetisjoner for mye for min del. Tredje låt ut derimot gjør seg fortjent til hele spilletiden på 5:22. Høydepunktet på utgivelsen må nok være sistesporet, Disordered. En herlig låt med leken vokalprestasjon og enkelt men effektiv gitarspilling.

Roaming Records Session Vol. 1 er en fin lytt, men har litt for få minneverdige øyeblikk til å bli så mye mer enn nettopp det, en fin lytt der og da. Looks har utvilsomt talent, men i mine ører klarer ikke disse låtene å skille Looks fra andre lignende band/artister. Gode låter, men ingenting setter seg fast i minnet. Jeg har hørt gjennom de fire låtene mangfoldige ganger og kan fremdeles ikke nynne en eneste av låtene. Dette er låter som er gode i øyeblikket, men som blir glemt etterhvert. Jeg liker det Looks prøver på, men savner særpreget. Jeg syns alikevel at du bør sjekke ut dette, det er fine låter selv om jeg ikke blir så voldsomt revet med.

DAGENS LÅT: TRILLA (PROD BY BEAUTIFUL LOU) - ASAP ROCKY.

New York, tåkelagt av hasj og swag.

ASAP Rocky er en New York-basert rapper som ikke nødvendigvis høres typisk NY ut. Han rapper at han representerer Harlem men høres ut som han kunne vært en barndomsvenn av både Big K.R.I.T og Curren$y. Det er en herlig laidback sørstats-stemning over musikken til ASAP Rocky. Den ferske mixtapen LiveLoveA$AP er fylt til randen med down-pitcha vokal, dyp bass og stor kulhetsfaktor. Låten jeg har valgt ut som dagens låt er spor åtte på nevnte mixtape, Trilla. En herlig låt med en hard og presis beat, herlig gitarklimpring og en tilbakelendt kulhet jeg digger.

Last ned mixtapen i bytte mot en tweet her: LiveLoveA$AP - ASAP Rocky.

GRATIS: BLOODY BEACH LAGER PIRATRADIO.

Bloody Beach er noen raringer de, lager piratradiosendinger med ethnomusikk ispedd nytt materiale fra seg selv, hør vol.1 og 2 nå.

Et av de herligste banda i landet de siste årene er noen rare typer. Bloody Beach har gitt ut en gratis EP og en 7" med sin egen musikk på, EPen kan du laste ned gratis ved å trykke her: link. Ene låten fra EPen har til og med blitt brukt som intro-låt på NRK Lydverket. Det mange kanskje ikke vet er at de har snekret sammen hele to sendinger med piratradio, hver sending er en liten halvtime fylt med deilig ethnomusikk ispedd nytt materiale fra Bloody Beach. Hør og last ned vol.1 & 2 via SoundCloud-spilleren under. Det ryktes at Vol.3 er rett rundt hjørnet.
Vol. 2 kom nylig ut, og vol. 3 er rett rundt hjørnet.

Pirate Radio by Bloody Beach

NYHETER: SHINING SLIPPER LIVE-DVD OG TURNEDATOER.

Ny musikkvideo, informasjon rundt live-dvden som kommer på fredag og turnedatoer, herlig gavepakke fra Shining.

Siden Norges jazz-metal band Shining, sjokkerte musikkverden med deres sjangersprengende og nå klassiske Blackjazz i januar 2010, har folk spurt seg om det er menneskelig mulig å i det hele tatt gjenskape den rene villskapen og aggresjonen på scenen, og samtidig beholde den maskinlignende presisjonen fra deres studioopptak.

For første gang noen sinne har deres rå energi og deres legendariske liveopptreden blitt fanget på film i en setting organisert av bandet selv. Utgivelsen er produsert av multitalentet og frontmannen Munkeby, og mikset og mastret av det samme teamet som gjorde deres tidligere studioplate Blackjazz. Vi kunne ikke fått en mer ekte versjon av hva Blackjazz er ment til å være. Rett fra kilden selv, dette er den nye standarden som band vil streve etter å nå de neste 10 til 20 årene. Munkeby kommenterer: "Dette er Greatest Hits-albumet vi alltid har drømt om. Kombinert med en fantastisk konsertfilm, kunne ikke pakken blitt bedre. Det føles godt å vite at folk nå virkelig kan oppleve hvor mye energi og innsats vi putter i våre konserter!"

Som forventet har bandet hentet samarbeidspartnere fra øverste hylle i hver del av produksjonen. Med på laget har de mikstekniker Sean Beavan (Marilyn Manson, Nine Inch Nails, Slayer), masteringstekniker Tom Baker (Marilyn Manson, David Lynch, Nine Inch Nails) i Hollywood, og colorist John Cryer (Muse) i London.

Med tittelen Live Blackjazz fortsetter bandet sin lek og hyllest til tidligere sjangersprengende platetitler, og nikker elegant til både Miles Davis Live Evil og plata med sammen navn av Black Sabbath.

Utlandet:
05-NOV - Damnation Festival, Leeds (UK)
06-NOV - Fleece, Bristol (UK)
08-NOV - Patronaat, Haarlem (NL)
09-NOV - Doornroosje, Nijmegen (NL)
10-NOV - Point FMR (Musiques Volantes Festival), Paris (FR)
11-NOV - STUK, Leuven (B)
12-NOV  ULU, London (UK) W/ Devin Townsend Project (Deconstruction show)
14-NOV - De Kreun, Kortrijk (B)
Norge:
16. November Konservatoriet, Kristiansand
17. November Tribute, Sandnes
06. January Total, Tønsberg
07. January Rockefeller, Oslo
11. January Folken, Stavanger
12. January Hulen, Bergen
19. January Driv, Tromsø
20. January Ski Kulturhus
21. January Storsalen Samfundet, Trondheim
28. January Union Scene, Drammen

Se hvorfor du bør skaffe deg Shining sin live cd+dvd:

ANMELDELSE: SCARLET CHIVES - SCARLET CHIVES.

Majestetisk, svevende og stålsikkert fra Scarlet Chives.

Danske Scarlet Chives gir ut den selvtitulerte debutplaten sin idag, 4. November i Norge via Riot Factory. Det danske bandet med base i København snekrer sammen musikk i grenselandet mellom dream pop og shoegaze, av den energiske typen. Dette er på ingen måte utflytende, grøtete lydbilder med ti tonn effektpedaler. I bunn på mange av låtene ligger det solide basslinjer som holder drivet i låtene gående, perfekt eksempel på dette er singelen The Horror som jeg hadde nettpremiere på i slutten av Oktober. Trommene og bass-linjene skaper et fundament som låtene kan vokse seg store på. Når man blander disse elementene med den særegne vokalen til Maria Mortensen blir Scarlet Chives til et ganske unikt band. Assosiasjoner til mangfoldige band/artister dukker opp, men ingen av dem blander disse elementene på samme vis som det disse danske får til.

Åpningssporet So Sing We er en låt som smyger seg inntil deg, med piano-klimpring og vakker vokal. I mine ører høres Maria Mortensen ut som CocoRosie uten å få samme freakshow-aktige utstråling. En følelse av alvor preger vokalen hennes, samtidig som den er nydelig å høre på. Andresporet The Horror ble som nevnt sluppet som singel mot slutten av Oktober, en eksplosjon av en låt. Her kommer også de tykke, markerte basslinjene inn og holder det ellers ganske utsvevende lydbildet på plass. Disse to låtene er gode eksempler på hva du kommer til å finne i dette albumet. Energiske shoegaze-rockelåter og mer tilbakelendte låter om hverandre. En formel som fungerer veldig godt gjennom store deler av albumet.

En låt ved navn Don?t Put Your Hands There dukker opp rett før albumet er kommet midtveis. Denne låten inneholder alt jeg trenger i en energisk dream pop-låt. Trommerytmen, vokalen, gitarriffet. Alt er gjennomtenkt, alt er kalkulert men samtidig høres alt så ekte ut. Scarlet Chives legger mye sjel i musikken sin, noe som utvilsomt kommer frem på dette albumet. Krydder fra en støyete gitar var prikken over den allerede magisk gode i?en som denne låten er. Scarlet Chives kan det å sette sammen låter som er interessante fra start til slutt.

Scarlet Chives har lagd et av de beste albumene jeg har hørt i år. Alle de ti sporene har noe eget å komme med, samtidig som det helhetlige inntrykket er bunnsolid. Hvis du setter pris på dream pop, shoegaze eller vakre stemmer så er Scarlet Chives definitivt verdt en lytt eller ti.

NYHETER: HONNINGBARNA TIL EUROSONIC 2012.

Honningbarna spiller på Europas største showcase-festival neste år!

Bilde: Honningbarna @Pstereo, fotograf: Erlend Lånke Solbu.

Bandet som har gjort kometkarriere i Norge i 2011 og spilt over 20 festivalkonserter denne sommeren, ble kort tid etter sitt suksess-ritt på årets by:Larm bekreftet til flere toneangivende utenlandske festivaler - Roskilde, SPOT, Reeperbahn og Iceland Airwaves. Nå står altså Europas største showcase-festival for tur, stedet der bl.a. et annet norskspråklig rockeband Kaizers Orchestra hadde sitt store europeiske gjennombrudd i 2003.

- Amsterdam og de mørkeblå familiefedrene sitrer etter pønk fra slyngler, så dette var egentlig ikke overraskende, fremfører bandets frontmann Edvard Valberg om nyheten, før han smilende tilføyer: - Neida, alvorlig talt så er dette en kjempesjanse. Å spille på Europas største showcasefestival er åpenbart noe vi er umåtelig gira på, og som vi er veldig takknemlige for.

Offenliggjøringen kommer kort tid før bandets album blir sluppet i Nord-Europa (GSA/Benelux) 11. november, og kunne ifølge bandets manager Louis Holbrook ikke passet bedre: - Nå som vi skal satse hardt på konserter i Europa i 2012 kommer dette som kallet. Ikke bare styrker det bandets posisjon kun å være på plakaten på festivalen, men det er også en essensiell plass å få eksponert bandet for viktige samarbeidspartnere - "alle" er jo tilstede på Eurosonic. Vi vet at det er med live-konserter vi må bygge opp den europeiske fan-basen i Europa, og "bransjefolka" er intet unntak fra regelen; Honningbarna er et band man først og fremst må oppleve live for å oppfatte hvilke særegenheter og energier som ligger i bandet, sier han.

Honningbarna spiller på det legendariske spillestedet Vera fredag 13. januar kl 23:45, og kan før den tid oppleves følgende steder:

2.11 - Chateau Neuf, Oslo
4.11 - Haugarock, Tønsberg (u/18)
5.11 - RIP / Kulturnatta, Porsgrunn (dobbeltkonsert, over og under 18)
10.11 - Huset Ungdomsklubb, Molde (u/18)
11.11 - Huset, Ålesund (u/18)
17.11 - Hydranten, Hamar (u/18)
18.11 - Studentersamfunnet / Ungdomshuset, Ås  (dobbeltkonsert, over og under 18)
26.11 - Sticky Fingers, Göteborg SE
1.12 - Templet, Lyngby DK
2.12 - Studenterhuset, Aalborg DK
3.12 - Vega, København DK

FERSK MUSIKKVIDEO: THE PAWN - SWEET SMELL OF DEATH.

Småskummel electronica fra nokså fersk duo, med video og greier.

Sweet Smell of Death slapp igår singelen The Pawn. Videoen i seg selv er helt ok, låten derimot er en herlig pulserende electronica-låt. Selv namedropper de både Puscifer og How To Destroy Angels som inspirasjonskilder, noe jeg kan støtte oppom.

DAGENS LÅT: SHOOT STRAIGHT WITH A CROOKED GUN - DANAVA.

Bluesrock, hardrock, Danava.

Danava er et band fra Portland, Oregon med stor kjærlighet til 70tallets hardrock. Hvor de fleste band med inspirasjon i dette tiåret lener seg mest på Led Zeppelin og lignende band går Danava innom hardere territorier også. Bluesrocken er der utvilsomt, men også gallopperende og tung hardrock, av typen Judas Priest og Pentagram. De ga ut sitt tredje album Hemisphere of Shadows i år, på Kemado Records. Låten jeg viser deg er åpningsporet fra dette albumet, Shoot Straight With a Crooked Gun.

ANMELDELSE: I ET PARENTES - DISKO SLAM.

Mektig, progressiv trønderpostrock.

Innenfor sjangeren postrock kan forskjellen mellom bandene være veldig store og veldig små. Noen band lener seg mer på rock enn post, band som And So I Watch You From Afar (ASIWYFA). Andre mer mot post, det rolige, tilbakelendte som etterhver ender opp i en vill eksplosjon av akkorder og melodilinjer, band som Explosions In The Sky (EITS) er naturlig å trekke inn her. Jeg vil ikke si at Disko Slam fra Trondheim spiller postrock verken som ASIWYFA eller EITS, men de er nærmere førstnevnte. Vinyl 10tommeren I Et Parentes inneholder to låter, en på hver side, hver låt tikker inn på rundt åtte minutter. Kraftige riff, like kraftige trommer, klimprende gitarmelodier og tekster på dialekt. Dette er hovedsaklig rock, med krydder av post-rock og prog-rock.

Disko Slam - Mønsteret e satt by Kakao Musikk

Første låt ut er Mønsteret e Satt, en låt som starter der de stereotypiske postrock-låtene når klimaks. Harde riff med mye følelser og intensitet. Disko Slam roer ned låten etter den autoritære introen, stemningsfulle gitarmelodier og stram tromming holder interessenivået oppe, vokalen trer ikke inn før to minutter ut i låten. Tekster på norsk og denne typen lydbilde kommer alltid til å minne meg om Sinnssyk Ugle, et band fra Bodø som på sett og vis var forløperen til Kråkesølv. Bodø-dialekt og Trondheim-dialekt er selvfølgelig ikke helt like, men assosiasjonen er der uansett. Disko Slam lager lange låter, som nevnt er begge sporene på denne 10-tommeren rundt åtte minutter lange. De holder låtene spennende fra start til slutt, friske nye partier, variasjoner på riff fra tidligere i låtene og ti tonn spilleglede holder i massevis.

Når man snur den sorte vinylplaten rundt får man låten Ned, en låt som tar opp hele åtte minutt og tjueto sekunder. Denne starter i litt mer stereotypisk postrock-stil med svevende gitarklimpring før de mer rocka riffene inntar lydbildet. I motsetning til Mønsteret e Satt bruker Ned høyt-lavt-strukturen, harde partier delt opp av mer avbalanserte partier. Der Mønsteret e Satt var en herlig energisk progressiv postrock-låt med mange friske vendinger er Ned litt mer strømlinjeformet. Rundt midtpunktet i låten tar den seg litt sammen og slår fra seg, og Disko Slam viser at de utvilsomt er et dyktig og energisk band.

I Et Parentes er et veldig bra startskudd for Disko Slam, to sterke låter som gjør meg gira på å høre mer. 10-tommeren er ute på Kakao Musikk nå, kjøp den og støtt god musikk fra vårt fine land.